tommy-castro

Tommy Castro& The Painkillers – The Devil You Know
Alligator Records

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: John Maes

Tommy Castro speelt al jaren in het ‘circuit’ met zijn bands een grote diversiteit aan high-energy blues. Vaak is Tommy te gast op de jaarlijkse bomvolle uitverkochte bluescruises in het Caribische gebied waar vele sterren altijd acte de presence geven. In de States heeft hij al de nodige awards en nominaties achter zijn kiezen (o.a. Band of the Year, BB King Entertainer of the Year 2011, Contemporary Blues Artist of the Year ook in 2011).

Tommy heeft ondanks zijn volle touragenda toch weer kans gezien een nieuw album bij elkaar te spelen. Deze keer met zijn band genaamd de ‘Painkillers’. Het album, getiteld ‘The Devil You Know’ ligt deze week in de winkelschappen en is opgenomen in Sausolite, aan de overkant van de baai van San Francisco.

Deze hedendaagse blues-productie heeft Tommy voor het grootste gedeelte voor zijn eigen rekening genomen met ondersteuning van de tevens uit San Francisco afkomstige Bonnie Hayes. Het album wordt uitgebracht door het gerenommeerde blues-label Alligator Records. Dit is zijn derde productie al voor dit label, waarmee Castro zich tot de vaste ‘Alligator’ stal kan rekenen.

Al eerder bracht hij op zijn albums een eerbetoon met originele uitvoeringen van de grote leermeesters van de blues(BB King, Muddy Waters, Howlin Wolf). Grote namen uit het blues en popcircuit vergezelden hem reeds, zoals o.a. Elvis Costello, Buddy Guy, Coco Montoya. Tijdens de wervelende jamsessies op blues-cruises bouwt Castro stevig aan zijn reputatie en breidt hij zijn netwerk aan medemuzikanten alleen maar uit, die hij dan weer uitnodigt om mee te spelen op zijn volgende albums. Zo ook nu weer op ‘The Devil You Know’.

De gastmuzikanten zijn deze keer niet de minsten. Wat te denken van Marcia Ball en The Holmes Brothers uit de Alligator stal, Tab Benoit, Joe Bonamassa, Samantha Fish en Tasha Taylor als backing vocals en last but not least Magic Dick op mondharp. Samen met zijn Painkillers, speelt hij nieuw originals, eigen nummers en nieuwe versies van nummers van J.B. Lenoir, Andre Williams, Jimmy Hall and Savoy Brown’s Chris Youlden.

Wat me een groot genoegen doet is dat dit album naast mp3, cd ook op vinyl verschenen is. Persoonlijk vind ik dat ook deze blues beter tot zijn recht komt via de analoge naald dan het ingepakte mp3 geluid. Elk nummer wordt gebracht geladen met een diepe vracht aan emotionele, krachtige soulvolle stem van Castro met mooie lyrics en aangevuld met zijn soepele en dynamische gitaarspel.

1 The Devil You Know (Kevin Bowe / Tommy Castro / Bonnie Hayes)
2 Second Mind (Tommy Castro / Bonnie Hayes)
3 I’m Tired (Chris Youlden)