Recensie: Tommy Castro And The Painkillers – Stompin’ Ground

Tommy Castro And The Painkillers – Stompin’ Ground
Format: CD – LP – Digital /  Label: Alligator Records
Releasedatum: 29 september 2017

Tekst: Gerrit Schinkel

De Amerikaanse zanger-gitarist Tommy Castro is geboren op 15 april 1955 in San Jose, Californië. Hij begint al op heel jonge leeftijd (10 jaar) gitaar te spelen. Zijn voorkeur ligt bij de Chicago blues, de Westcoast blues, soul, southern rock en rock uit de jaren 60. Zijn gitaarhelden zijn Mike Bloomfield, Elvis Bishop, Eric Clapton, BB King, Buddy Guy, Elmore James en Freddie King. Zijn favoriete zangers zijn Ray Charles, Wilson Pickett en James Brown. In de jaren 70 begint Castro met spelen in coverbands, Sinds begin jaren 90 leidt hij zijn eigen bands en wint hij verschillende Blues Music Awards. In 2001 en 2002 vraagt BB King hem in zijn voorprogramma. In 1993 verschijnt zijn eerste album, ‘No foolin’’, waarna er met grote regelmaat nieuwe albums worden uitgebracht.

In 2012 formeert Castro zijn huidige band The Painkillers. In 2014 brengen zij het album ‘The Devil You Know’ uit, een jaar later gevolgd door ‘Method To My Madness’. Op 29 september jl. zag ‘Stompin’ Ground’, het nieuwe album van Tommy Castro And The Painkillers, het licht. Op dit album staan zeven nieuwe nummers en vijf bewerkingen van favoriete songs van Castro.

In het openingsnummer Nonchalant horen we meteen wat we van Tommy Castro And The Painkillers kunnen verwachten, nl. energieke bluesrock met een ferme ritmesectie, keys en felle gitaarlicks. Ook in Blues All Around Me en in Fear Is The Enemy stampt de ritmesectie door en scheurt Castro zijn gitaar bijkans aan flarden met zijn felle gitaarsolo’s. De keys en de blazers voegen er een extra dimensie aan toe. In de prachtige langzame soulblues My Old Neighborhood bezingt Castro zijn ‘hometown’. Mooie zang, een fijne akoestische gitaar van Kid Andersen, orgel, blazers, tamboerijn en een vloeiende pianosolo zorgen voor een van de hoogtepunten van het album en waar de geest van Otis Redding rond waart. In Enough Is Enough, een rocker in de stijl van The Rolling Stones ten tijde van ‘Exile On Mainstreet’, is weer spetterend gitaarwerk te horen en fantastisch orgelspel. Love Is doet me denken aan Robert Cray, zowel qua zang als bij de gitaarrifs. Formidabel is de funky bas. In Elvin Bishop’s  shuffle Rock Bottom  is Mike Zito de leadzanger en vecht hij met Castro rockende gitaarduels uit, achterna gezeten door de strakke doordenderende ritmesectie en een hamerende piano. De volgende gaste is Danielle Nicole met haar uitbundige zang in de stomende rocker Soul Shake, een song van Delaney en Bonnie uit 1970. Taj Mahal’s Further On Down The Road is een heerlijke midtempo soulblues met Castro in topvorm, zowel vocaal als met zijn lyrische gitaarsolo. David Hidalgo van Los Lobos, mag vocaal en fraai gitaristisch excelleren in de Buddy Miles/Jimi Hendrix song Them Changes. Dat Ray Charles ook een van de favorieten is van Tommy Castro blijkt duidelijk in Sticks And Stones, met die typische Ray Charles pianostijl. Het album eindigt met de mooie swampblues Live Every Day, met een prachtige gastrol voor Charlie Musselwhite met zijn ingetogen authentieke zang en zijn huilende mondharmonica.

Ik kan heel kort zijn: een topalbum!

01. Nonchalant
02. Blues All Around Me