Tomiko Dixon – Blues Arising
Format: CD / Label: Tomiko Dixon-Grand Blues Music
Releasedatum: 17 januari 2019

Teren op de roem van een bekend familielid is linke soep. Dat bewees Shirley King, één van de dochters van B.B. King, een tijdje terug met een niet overtuigend album. En nu is het de beurt aan een kleindochter van blueslegende Willie Dixon, zangeres Tomiko Dixon. Zij is vanaf 2009 actief als artieste en won in 2017 de Chicago Music Awards als beste blues entertainer.
We hebben hier te maken met haar vierde album waarop zij begeleid wordt door een aantal anoniem gebleven muzikanten. De grote vraag is op dit album of Tomiko het op eigen kracht kan of dat zij inderdaad meelift op de roem van haar grootvader.

Het album begint wat dat betreft weinig hoopgevend met een cover van Little Red Rooster, geschreven door haar grootvader. Deze versie klinkt dusdanig kaal door de elektronische drums en de synbass dat de op zich rauwe krachtige strot van Tomiko geheel niet uit de verf komt. De anonieme gitarist valt wel in positieve zin op.
Ook I’m Ready werd geschreven door Willie Dixon en gelukkig heeft Tomiko hier gekozen voor een echte band hetgeen het geluid en de kwaliteit van deze cover onmiddellijk oppept tot een lekkere luie shuffle met soulvolle blazers en priemend gitaarwerk. It Don’t Make Sense, You Can’t Make Peace is een lui stotend funky bluesnummer met stevig gitaarwerk en een rauw huilende harmonica. En uiteraard de prima soulvolle zang van Tomiko.
Het is daarna dan weer wat jammer dat er een instrumentale versie van dat nummer achteraan geplakt wordt. Doordat dat in nog twee nummers op dit album gebeurt komt het bij mij een beetje over alsof Tomiko nog niet genoeg nummers voor haar album af had en er dus maar drie instrumentale versies tegenaan gooide. You Don’t Want To Mess With The Irs is nog zo’n stuwend funky bluesnummer met een vet groovende basgitaar en scheurende harmonica. De instrumentale versie van dit nummer zal wellicht de funkliefhebbers onder ons nog enigszins aanspreken.
Dan is het weer tijd voor een cover van een Willie Dixon nummer, Wang Dang Doodle. Ik kan mij echt niet voorstellen dat opa Dixon blij zou worden van deze, wederom, lo-fi klinkende cover met geluiden waarvan ik weer vermoed dat zij uit een kastje komen.Heartache Blues is daarentegen een pracht van een nummer. Een pianoblues met intieme piano-zang setting waardoor de bluesstem van Tamiko prima tot zijn recht komt.
Als afsluiter krijgen we dan ineens het folky A New Day Arising om onze oren. Compleet met fiddle! Hoewel het nummer op zich niet slecht is, past het totaal niet tussen de bluesy rest van het album. En daarom had de instrumentale versie van dit nummer ook achterwege mogen blijven!

Tomiko Dixon weet op haar nieuwe album slechts ten dele te overtuigen en dat is dan met name in de funky bluesnummers waarin zij de hinderlijke elektronische drums en nepbassen achterwege laat. Ik heb wat haar betreft nog hoop voor de toekomst!!

01. Little Red Rooster
02. It Don’t Make Sense, You Can’t Make Peace
04. It Don’t Make Sense, You Can’t Make Peace (Instrumental)