Recensie: Tom Vieth – Tired Of These Blues

Tom Vieth – Tired Of These Blues
Format: CD / Label: Timezone Records

Releasedatum: 23 maart 2018

Tekst: Martin van der Velde

Tom Vieth komt op 19 april 1960 in Nottuln, onder de rook van Münster, Duitsland ter wereld. Rond zijn eenentwintigste wordt hij muzikaal actief en richt zich van meet af aan volledig op zijn eerste liefde, bluesmuziek. Münsterland lijkt een goede voedingsbodem te zijn voor Duitse bluesmuzikanten en gitaristen in het bijzonder. Bluesmuzikanten als Gregor Hilden en Peter Driessen komen net zo als Tom Vieth uit deze streek van Duitsland. Met trots draagt hij dan ook zijn bijnaam ‘Münsterland Fats’.
Tom Vieth is een purist, die ver af staat van alles wat met blues-rock van doen heeft. Van hem hoef je geen flitsende gitaarsolo’s, die de snelheidsgrens dreigen te overstijgen te verwachten. Bij Vieth draait alles om puurheid, eenvoud, authenticiteit en bovenal gevoel. Terug naar de basis, naar de roots, naar Chicago zou je haast kunnen zeggen. In de afgelopen jaren heeft Tom succesvol met vele Amerikaanse bluesmuzikanten weten samen te werken en deelde hij het podium met onder andere John Primer, Eddie Shaw, Johnny Heartsman, Eddie C. Campbell, Rockin’ Johnny Burgin, Eddie Taylor Jr., Jeannie Carroll en Sunnyland Slim.
In 1997 neemt hij voor het Out Of Space Records label zijn eerste solo cd I’m Gonna Carry On And Sing The Blues” op. Het zal tot 2004 duren voordat er weer nieuw plaatmateriaal van hem verschijnt. Voor de cd ‘Tom’s Walk’ die op het Groove Stew Records label verschijnt, reist Tom af naar Chicago om daar in de Twist Turners studio ‘Twist Turner’s House Of Sounds’ de opnames vast te leggen. Twist Turner, die zelf achter het slagwerk plaats neemt heeft een keur aan artiesten weten te ronselen voor deze opname sessie. Zo is Rockin’ Johnny Burgin ingelijfd als tweede gitarist en verzorgt Sho Komiya het baswerk. Daarnaast heeft Turner saxofonist Eddie Shaw en toetsenist Allan Batts weten te strikken voor enkele gastbijdrages op deze schitterende cd, die bol staat van pure Chicago blues.
En weer duurt het een tijd voordat Tom Vieth de studio in duikt om nieuw materiaal op te nemen. In 2011 weet hij ons te verrassen met ‘G-Town-Girls’ op Groove Stew Records, een album waarvoor hij muzikale ondersteuning krijgt van onder andere Jimmy Reiter, Tommy Schneller, Christian Rannenberg, Mo Fuhrhop, Alex Lex, Andre Werkmeister en Keith Dunn. Met ‘Playground Blues Jam’ legt Tom Vieth ons zijn vierde album onder eigen naam voor. Ook ‘Playground Blues Jam’ uit 2014, waarop Jimmy Reiter, Kai Strauss, Tommy Schneller, Gerd Gorke en vele anderen komen ondersteunen verschijnt nog op het Groove Stew Records label.
Maar het zojuist verschenen ‘Tired Of These Blues’, mag zich verheugen op een release op het zeer actieve Duitse Timezone Records label, waardoor de muziek van Vieth nu veel breder wordt gedistribueerd en daardoor een groter publiek bereikt. Tom en band trappen af met I’m On Her Mind, dat een vlot, haast Zuid-Amerikaans ritme kent. Na het kalm groovend The Last Chance weet Nico Dreier met passend piano spel een heus New Orleans sfeertje neet te zetten in Remorse. Met de inzet van een blazerssectie (Jürgen Wieching saxofoon, Jan Schepmann trompet en Lucas Lehmeyer trombone) in Longing For Another Man en Living On A Cloud Of Love krijgt de zaak ineens een heel andere wending. Met heerlijke gitaarlicks van Vieth neigt de eerste naar het werk van BB en Albert King, de tweede daarentegen is gedrenkt in een swingarrangement, waarin ruimte is gemaakt voor heerlijk toetsten werk van Nico Dreier.
Maar het handelsmerk van Tom Vieth is toch zijn geweldige benadering van de Chicago shuffles, drie stuks op deze schijf Tired Of These Blues, Extension 309 en One Of These Days, die allen in tempo verschillen en voorzien van Tom Vieth’s signature licks die hem juist van vele andere gitaristen onderscheidt. Pure onvervalste Chicago blues van grote klasse. Naast twee funky tracks I Feel Like Coming Home en Still My Queen herbergt het album één slowblues, Dreaming The Blues, dat in een up tempo uitvoering wordt gespeeld. In tegenstelling tot zijn voorgaande uitgaves waarop Vieth voor klinkende namen als begeleiders/gasten heeft gekozen verzorgen nu relatieve nieuwkomers het begeleidingswerk.
Let wel Nico en Phillip Dreier (drums), Nikolas Karolewicz (basgitaar) Malte Wollenburg (gitaar) zijn niet minder talentvol dan eerder genoemden en allen weten op sublieme wijze Tom Vieth van de juiste backing te voorzien. Over de keuze van de titel zegt Tom het volgende „Der Titelsong beschreibt eine Gefühlslage, die ich gelegentlich habe. Irgendwo zwischen traurig und glücklich, Die cd ist wohl mein persönlichstes Werk”.
Tom Vieth is een man van weinig woorden, een no nonsens bluesman die liever zijn gitaar voor zich laat spreken. Voornamelijk eigen werk op ‘Tired Of These Blues’, alleen de track Extension 309 kent een andere tekstdichter, daarvoor is Tom te leen gegaan bij de in 2014 overleden Chicago bluesartiest James Wheeler.

Een heerlijk puur bluesalbum, waar ik in tegenstelling tot de titel nooit genoeg van krijg!!

01. I’m On Her Mind
02. The Last Chance