Recensie: Tom Odell – Jubilee Road

Tom Odell – Jubilee Road
Format: CD – LP – Digital / Label: Columbia Records
Releasedatum: 26 oktober 2018

Tekst: Jurgen Bakker

Muziekicoon Elton John is inmiddels begonnen aan zijn allerlaatste tournee, maar zijn jongere versie, oftewel Tom Odell, staat nog steeds in de lift. Na zijn eerste twee goed ontvangen albums is Odell nu terug met ‘Jubilee Road’. De invloed van zijn grote voorbeeld Elton John vloeit rijkelijk over dit album. De elektronische samples en instrumentatie die op voorganger ‘Wrong Crowd’ verschenen laat Odell alweer achter zich en hij gaat verder op de oude vertrouwde weg.

Inmiddels zijn Odell’s albums al een voorspelbare formule geworden. Vrolijke popnummers afgewisseld met emotionele, rustige ballades. En natuurlijk speelt de piano een centrale rol in elk nummer. Op ‘Jubilee Road’ is het dan ook niet anders. Odell is niet iemand die choqueert of grote risico’s neemt; van de elf nummers worden er acht gestart met een subtiel aangeslagen akkoord op de piano. Toch staat op dit album wederom een aangename verzameling nummers. Odell komt rustig op gang met openingsnummer Jubilee Road. Het volume en tempo gaan al iets omhoog op If You Wanna Love Somebody, maar op Son of an Only Child komt het feestje pas echt van de grond. Voornamelijk op dit nummer spat de invloed van Elton John er echt vanaf.

Op het album wordt ook ruimte gemaakt voor instrumentale momenten en dat is zeker een pluspunt. You’re Gonna Break My Heart Tonight wordt bijvoorbeeld naar een mooi slot gebracht door een saxofoon solo en op Queen Of Diamonds steelt Odell de show met zijn vloeiende pianopartijen. De (lichte) variatie op dit album is te vinden op nummers zoals China Dolls en het swingende Go Tell Her Now. Verder is Alice Merton te gast op Half As Good As You; een duet waar weinig op aan te merken valt. Richting het eind van het album bouwt Odell het tempo en volume weer af. Wedding Day is het gevoeligste en kalmste nummer van de plaat en dit was een goede afsluiter geweest. Toch is er nog besloten om de single versie van If You Wanna Love Somebody toe te voegen. Het is een iets kortere versie waarbij het grootste verschil is dat het intro wordt overgeslagen en Odell het nummer met alleen een piano begint. Vervolgens is het een kopie van het tweede nummer van de plaat. Hoewel het album nu vrolijker wordt afgesloten, voelt deze single versie wel een beetje als een onnodige toevoeging.

Consistent. ‘Jubilee Road’ is een consistent album vergeleken met de vorige twee platen. Tom Odell laat zijn kwaliteiten zeker nog niet afzakken maar van vooruitgang of ontwikkeling is ook niet echt sprake. Je kan je afvragen in hoeverre vooruitgang echt noodzakelijk is voor deze artiest. Voor de een zal het wat zwaarder wegen dan voor de ander. Vooralsnog blijft Tom Odell op bekend terrein met deze voorspelbare maar toch vermakelijke plaat.

01. Jubilee Road
02. If You Wanna Love Somebody
03. Son of an Only Child