Recensie: Tom Helsen – Cupcakes

Tom Helsen – Cupcakes
Format: CD – Digital / Label: Bronko Records
Releasedatum: 13 februari 2018

In België is Tom Helsen een erg populaire artiest, die aldaar als singer-songwriter wordt aangeduid. Ik heb echt mijn best gedaan maar na beluistering van zijn nieuwste album kan ik totaal geen singer-songwriter overeenkomsten vinden. En dat komt omdat het hele album gevuld is met een soort muziek, dat het in de hitlijsten erg goed doet maar bij de echte singer-songwriter liefhebbers totaal niet aan zal slaan.

Het begint al in het eerste nummer, Everytime We Kiss We Say Goodbye, één van de singles van dit album. Hier is duidelijk sprake van synthesizer pop, die zelfs tegen het geluid van de Pet Shop Boys aan tikt. Keurig verzorgd met een woud aan toetsen. Happy gaat in dezelfde elektro pop stijl verder. Dit heeft hoegenaamd niets met singer-songwriters te maken maar wel alles met lichtgewicht hitparade pop. De toetsen en elektronische ritmes overheersen weer in het poppy Billboards, dat wel een erg grote knieval voor de commercie is. Het titelnummer, Cupcakes, is een lieflijke pianoballad, die zo verzorgd en gelikt klinkt dat het nummer net zo goed uit de koker van Justin Bieber of One Direction had kunnen komen. Dat geldt ook voor de andere single van het album, They Don’t Make ‘em Like You Anymore.
Valt er dan wel iets te genieten op dit album? Jawel, er zijn twee kleine lichtpuntjes. Ten eerste het licht funky popnummer Hurt You, dat ontspannen swingt. De stemmige pianoballad Irresistible, met strijkers, is gewoon echt mooi. Als we dan weer op de zeer voorspelbare elektro pop toer gaan met I Believe In You ben ik blij dat ik na de stemmige ballad Bye Bye de koptelefoon kan afzetten.

Leuk voor het hitgevoelige publiek maar ik vrees dat de liefhebbers van het “echte” singer-songwriter genre met een grote boog om dit album heen zullen gaan.

01. Everytime We Kiss We Say Goodbye
02. Happy