Recensie: Tom Freund – East Of Lincoln

Tom Freund – East Of Lincoln
Format: CD – Digital / Label: Surf Road Records
Releasedatum: 7 September 2018

Tekst: Filip Heidinga

Tom Freund speelt al bijna zijn hele leven muziek en begint tijdens zijn highschool jaren in verschillende bands te spelen. Zo leert hij Ben Harper kennen en samen maken ze in 1992 samen een album. Een album wat beide levens zou veranderen. Harper krijgt een levenslang platencontract bij Virgin Records en Freund gaat bass spelen in de roots-rock band The Silos. The Silos hebben veel succes gehad in de jaren tachtig maar waren toen een beetje op hun retour. In 1998 besluit frontman Walter Salas-Humara het over een andere boeg te gooien en gaat Freund solo verder. En meteen heeft hij meer succes dan The Silos hadden. In hetzelfde jaar brengt hij het ‘North American Long Weekend’ album uit, met zeer veel succes. En met elk album wat hij uitbrengt wordt Freund succesvoller en succesvoller. Veel mensen zullen hem dan ook al kennen van bijvoorbeeld zijn concerten in Nederland.

Met het album ‘East Of Lincoln’ neemt Tom Freund ons mee op reis door zijn leven. Van het radio vriendelijke liefdesnummer Angelus en het swingende Freezer Burn en het ingetogen Runaround naar de titeltrack East Of Lincoln. East Of Lincoln gaat over Venice Beach, waar Freund eerder woonde, en de veranderingen in Venice Beach van artistieke plaats na een plaats waar veel grote bedrijven zijn gevestigd.
Naast Angelus is East Of Lincoln zeker het sterkste nummer op het album. En dat is niet makkelijk aangezien alle nummers erg sterk zijn. Na East Of Lincoln worden we door Freund verrast met het bijna reggae-achtige nummer Abandoning The Ship. Dit is ook het eerste nummer van het album waar we Ben Harper naast Tom Freund horen, dit keer om de hoge zangpartijen op zich te nemen. Na Abandoning The Ship gaat Freund weer een totaal andere kant op met het erg mooie Homer Simpson’s Clouds (Day Of The Locust).
London Bound Lady is het volgende nummer en begint prachtig en heel rustig om later even groot uit te pakken om daarna weer meteen terug te gaan naar heel rustig. Hierdoor komt de songtekst beter over en dat is in het geval van Freund een groot pluspunt. En weer gaat Freund met het volgende nummer een andere kant op, dit keer met het donkere bluesy Hair Of The Dog. Na Hair Of The Dog is het weer tijd voor Freund om een mooi verhaal te vertellen met het sombere Brokedown Jubilee. Al Tom Freund’s invloeden komen samen in het country blues nummer Poarched Eggs. En net zo sterk, misschien wel sterker, als Freund met het album begon zo sluit hij het album ook af met het prachtige Dream On (Believe In Yourself). In dit nummer horen we ook Ben Harper weer, dit keer op gitaar en zang.

Kortom: Een prachtig album van een zeer getalenteerde verhalenverteller. Een album van niveau maar dat mag je ook verwachten van Freund.

01. Angelus
02. Freezer Burn