Tom Cochrane – Tom Cochrane Revisited
Format: CD – Digital / Label: Sky Is Falling Entertainment Inc.
Releasedatum: 15 maart 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Als je van 80s poprock muziek houdt dan heeft een land als Canada je wel iets te bieden. Natuurlijk zullen de meeste mensen eerst denken aan Bryan Adams, maar daarna zou een naam als Tom Cochrane weleens kunnen opduiken, wellicht in combinatie met de band Red Rider. Deze band, wiens naam later zou veranderen in Tom Cochrane & Red Rider, had in de jaren 80 vooral in eigen land menig succes. In 1990 ging de band uit elkaar en een jaar later was daar het tweede soloalbum van Cochrane: ‘Mad Mad World’. De single Life Is A Highway bracht Cochrane ook internationaal succes. Dit succes werd met de volgende albums niet echt meer overtroffen en sinds 2002 tourt Red Rider, of eigenlijk Tom Cochrane with Red Rider, weer jaarlijks.

Met het album ‘Tom Cochrane Revisited’ wordt de muzikale carrière van Cochrane (en dus eigenlijk ook een beetje van Red Rider) doorlopen. Deze ‘trip down memory lane’ komt langs de meeste nummers die de hitlijsten bereikt hebben.

Er wordt gestart bij Lunatic Fringe en de route loopt vervolgens langs Big League, Human Race, Sinking Like A Sunset en No Regrets voordat het eindstation bereikt wordt; uiteraard is dat dé hit Life Is A Highway. De muziek valt te vergelijken met eerdergenoemde landgenoot Bryan Adams maar ook met het solowerk van John Waite. Echter, in tegenstelling tot platen van deze twee mannen, bevat ‘Tom Cochrane Revisited’ geen enkele rustige ballad. Gelukkig maakt het de plaat niet erg eentonig. En aangezien albums soms ‘verplichte’ ballads lijken te hebben, is het misschien juist wel verfrissend dat dit een verzameling van puur vrolijke en uptempo muziek is.

Wat dit album ‘revisited’ maakt, is dat alle nummers opnieuw zijn ingespeeld. Maar dan wel met de bladmuziek van de originele versies erbij. Deze nieuwe opnames hebben een wat voller geluid maar verder zijn ze vrijwel identiek aan de versies uit de jaren 80 en 90. Na al die jaren lijkt Cochrane zelf ook nog redelijk goed bij stem te zijn. Meer dan eens doet zijn stem denken aan Bono. Vooral op Ocean Blue komen de gelijkenissen sterk naar voren. Toch zijn er ook momenten dat Cochrane het lastig lijkt te hebben. En wie zijn oren een beetje extra spitst zal merken dat er eigenlijk teveel autotune foutjes voorbij komen. Zo slipt de autotune er halverwege het tweede couplet van Human Race tussendoor, maar ook bij de tweede zin van No Regrets en zelfs tijdens het eerste couplet van Life Is A Highway. In dit opzicht was een “greatest hits” cd met de originele nummers misschien net zo effectief geweest.

Desalniettemin is dit een album waar je alleen maar blij van kan worden. Tevens heb je met deze vrolijke verzameling nummers ook de ultieme muziek voor in de auto. Zodra de gitaar begint te spelen bij Lunatic Fringe zou je het liefst direct in je auto willen stappen om vervolgens de hele dag rond te gaan rijden. Simpelweg de wegen blijven volgen, zonder bestemming. Als de avond dan valt, en je waarschijnlijk ergens tussen de akkers en uitgestrekte velden terecht bent gekomen, rij je de ondergaande horizon tegemoet. Je beseft dat je nog lang niet thuis bent en begint voorzichtig te zingen: “Life is a highway, I want to ride it all night long!”

01. Lunatic Fringe
02. Big League
03. Boy Inside The Man