Recensie: Tokyo Rosenthal – Tokyo’s Fifth

Tokyo-Rosenthal-Tokyos-Fifth

Tokyo Rosenthal – Tokyo’s Fifth
Format / Label / Release: CD / Rock & Sock Records / Januari 2013

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Even denk ik te maken te hebben met een plaat vol Ierse traditionals, maar de hoes leert me dat ik hier toch echt te maken heb met een Amerikaanse singer/songwriter. Niet vreemd misschien deze verwarring; de cd klinkt in eerste instantie door de fiddle en songs namelijk als een Ierse rootsgroep. Herhaaldelijk draaien en Tokyo Rosenthal – Tokyo’s Fifth neigt meer richting Americana.

Tokyo ‘Toke’  Rosenthal is al jaren actief in de muziek, maar debuteert pas in 2007 met One Score And Ten, gevolgd door Love Won Out (2008), Ghosts (2010) en Who Was That Man? (2011). Tokyo’s Fifth (drie keer raden waar Fifth op slaat) bevat tien tracks die bomvol staan met fiddle, mandoline, trekzak en uitbundige pedalsteel.

Americana is het toverwoord bij deze release, hoewel opener This Ship Will Sail niet had misstaan op het reportoire van een Ierse rootsgroep. Niet gek misschien dat geluid, want Tokyo Rosenthal heeft ook intensief getourd in Ierland. Waste of a Heart is een Nashville tearjekker met Andrea Connolly in duet. Mulberry Place kent een opgewekte fiddle en zou niet misstaan in een barndance. In The Immigrant speelt de trekzak een prominente rol. Het nummer doet me denken aan Los Super Seven, een samenwerkingsverband tussen o.a. Los Lobos en Calexico en niet toevallig ook een band die grossiert in Americana.

Hoewel ik het altijd op prijs stel als muzikanten een overbekend nummer van een fris nieuw arrangement voorzien, slaat de Beatlescover Helter Skelter de plank mis. Te opgewekt, te uit de bocht door uitgelatenheid en de fiddle (daar is ‘ie weer) geeft het nummer een soort optimisme mee dat ik niet vind passen. Beter en ingetogener zijn Killaloe en We Put You Down (wederom een duet met Andrea Connolly), waarvan de laatste met ruim 7 minuten meteen het langste nummer van de plaat is. Ook mooi is Smoke and Mirrors dat lekker voortkabbelt met een omfloerste gitaar.

Tokyo’s Fifth is een lekkere Americana-plaat. Skip één song – de cover Helter Skelter – en je hebt een prima plaat om de koude winteravonden mee door te brengen.

1.   This Ship Will Sail (4:48)
2.   Waste of a Heart (4:34)