Tip Jar - One LIfetime

TIP JAR – ONE LIFETIME

Label: Shine-a-Light Records
Datum release: 19 Februari 2021

Te bestellen bij o.a. Bol.com

Je moet het maar aandurven als artiest in Nederland, muziek uitbrengen in een tijd als deze. Terwijl 2020 krakend en piepend naar het einde sleurde, werkte Tip Jar aan ‘One LIfetime’, het vijfde album van het internationale muzikale vriendencollectief onder leiding van Arianne Knegt en Bart de Win. Afgelopen november en december werden met respectievelijk ‘Kiss Me’ en ‘Go On To Get Lucky’ al enkele voorproefjes hiervan losgelaten en dat zal veel mensen, juist in de donkere maanden van dit moeilijke jaar, goed hebben gedaan. Tip Jar is in Nederland en ook daarbuiten, geen onbekende voor iedereen die de roots-georiënteerde muziek een warm hart toedraagt. Met ‘One Lifetime’ moet het, zelfs in een onzekere tijd als deze, mogelijk zijn om door te pakken, stappen te maken en op die manier het geluk af te dwingen.

Tekst: Jeroen Bakker

De wereld zag er nog heel anders uit toen Tip Jar begin vorig jaar met een collega uit de muziekwereld het artiestenbestaan eens doornamen met de daarbij behorende hobbels, worstelingen en vooral ook uitdagingen. Beiden waren het er over eens, nooit opgeven want alleen dan heb je kans dat het ineens allemaal de goede kant opvalt. Het bleek een inspirerende ontmoeting want nog dezelfde avond werd de basis gelegd voor ‘Go On To Get Lucky’, de openingstrack van ‘One Lifetime’, een verzameling van elf nieuwe tracks waarin folk, country, jazz, bluegrass en allerlei andere oprechte roots-gerelateerde zaken op overtuigende wijze beleefd worden. Dat de stemmen van Knegt en De Win zo prachtig samensmelten was al duidelijk toen zij ruim zes jaar geleden voor de eerste keer hun krachten bundelden om als Tip Jar verder te gaan. De voorgaande albums konden op een prima ontvangst rekenen en duidelijk werd al snel dat een samenwerking als deze in Nederland ronduit uniek genoemd kan worden. Er werd bovendien hulp geboden uit verschillende windstreken en diverse malen werd de oversteek naar het land waar het ooit allemaal begon gemaakt. Vooral Texas bleek daarin als een soort thuis te voelen. Zo maakten de twee tijdens hun muzikale trip kennis met Ron Flynt die op dit album bas speelt en heeft bijgedragen aan diverse composities, Walt Wilkins, een Texaanse troubadour die niet alleen over een machtig mooi doorleefd stemgeluid beschikt maar ook nog eens prachtige verhalen in muziek weet om te zetten, en Bill Small, een ervaren multi-instrumentalist die exact weet wat muziek als deze precies nodig heeft. Zou je bijna vergeten dat er in het frivole ‘The Right Words’ zelfs New Orleans jazz-klanken te horen zijn uit een tuba en van een klarinet die in Griekenland werd opgenomen. Uiteraard was het deze keer niet mogelijk om alle muzikanten in één studio gelijktijdig aan het werk te zien. Met behulp van de hedendaagse technische mogelijkheden is er desondanks een prachtige samenwerking mogelijk gebleken en kunnen we wonderwel spreken van een juiste chemie tussen de bandleden. Dat er hier dichtbij huis eveneens muzikanten werkzaam zijn die het dondersgoed begrijpen is bekend. Je kunt in zo’n geval dus niet om een vakman als BJ Baartmans heen die inmiddels ook een prachtige lijst met interessante samenwerkingen kan overleggen. Het resultaat van dit muzikale internationale pakt is een authentiek geluid waarin sfeer bepalend is. Het Nederlandse tintje krijgt nog meer glans in het melancholische ‘Amsterdam Rain’ waarin De Win niet alleen tulpen maar ook andere prachtige geluiden uit zijn accordeon weet te voren. Ondanks de bijdragen van al die fijne muzikanten zijn het de stemmen die het qua intensiteit de meeste indruk maken. De wonderschone titeltrack waarin De Win, slechts begeleid door akoestische gitaar, zijn liefde betuigt en daarvoor tijd tekort lijkt te komen, is wat dat betreft een absoluut hoogtepunt. Je kunt de ademhaling en bijbehorende hartslag van zijn geliefde bijna horen. De boodschap in het sereen gezongen ‘One lifetime is not enough’ komt zelfs keihard binnen. Ook in ‘Falling Angel’ blijkt eenzelfde soberheid, hier zijn het de piano en harmonieuze samenzang die op sublieme wijze in elkaar overvloeien, heel veel emoties los te kunnen maken.
Tip Jar is er razendknap in geslaagd om in alle elf liedjes de absolute aandacht van de luisteraar op te eisen en daarbij iedere keer weer een juiste snaar te raken. ‘One Lifetime’ is daarnaast bovenal het bewijs dat je met een flinke hoeveelheid doorzettingsvermogen tot enorme prestaties in staat bent.