Tiny Legs Tim Melodium Rag
Format: CD / Label: My Song Title
Releasedatum: 3 februari 2017

Tekst: Fons Delemarre

De Belgische bluesmuzikant Tim De Graeve, beter bekend als Tiny Legs Tim, heeft een fraai, in alle opzichten zéér vintage, album gemaakt. ‘Melodium Rag’ is de titel van het album, en dat zet meteen de toon. Een Melodium is namelijk een microfoon uit lang vervlogen tijden. Tiny Legs Tim heeft zich, voor het opnemen van zijn nieuwe album, beperkt tot het gebruik van deze ene microfoon, om precies te zijn een Melodium 42B. In de jaren ’50 maakten grootheden als Edith Piaff en Django Reinhardt ook gebruik van dit type  microfoon.

Samen met zijn kompaan mondharmonicaspeler Steven Troch heeft hij elf eigen nummers en één cover (Death Letter van Son House) opgenomen in The Yellow Tape studio in Gent. Op tape, natuurlijk, en zonder overdubs of zelfs maar het gebruik van een koptelefoon. Twee mannen in een studio, de een met zijn akoestische gitaar (Martin 0-17 uit 1943), de ander met zijn mondharmonica. Voor hen één microfoon en dat is het dan. Meer stripped kan het nauwelijks zijn. Luisterend naar ‘Melodium Rag’ hoor je onmiddellijk door wie Tiny Legs Tim zich laat inspireren. Sonny Terry Browny & McGhee, Mississippi Fred McDowel & Johnny Woods, om maar eens twee duo’s te noemen. De fraaie mix van fingerpicking, delta blues, shuffles, country, folk en hier en daar een snufje ragtime maakt het album zeer beluisterbaar en boeiend. Het album klinkt net zo basic als hiervoor beschreven, maar verre van mono. ‘Melodium Rag’ heeft, waarschijnlijk door de mix, de brede, heldere sound van tegenwoordig. Maar tegelijkertijd is het album vintage ingekleurd. In de verte hoor je ook het geluid van Dylan en Donovan uit de jaren ’60 doorklinken. Sympathiek, sober, gepassioneerd, dat zijn een paar trefwoorden voor ‘Melodium Rag’. Heerlijk authentiek en doodeerlijk kunnen daar met gemak aan worden toegevoegd. Live trouwens ook een aanrader! Wat mij betreft wordt The Melodium Sessions een soortnaam voor cd’s, zoals gemaakt door Tiny Legs Tim. Men neme twee stemmen, twee instrumenten, één Melodium 42B, éen tapemachine en live recording; dus geen overdubs of andere technische fratsen. That’s it. Wat te denken van duo’s als, Kim Wilson & Jimmie Vaughan of Robert Plant & Jimmy Page. Of, dichter bij huis: Arno Hintjens & Jean Marie Aerts, Tineke Schoenmaker en – ok, allebei- de gebroeders Laporte; of Eelco Gelling & Robert Fossen. Of, eindelijk volledig Stripped en niet ‘akoestisch’ met vele microfoons en een stampvol Paradiso: The Blue and Lonesome Boys: Keith Richards & Mick Jagger. Wie durft, dame en heren?

01. Religions Serve The Devil Well
02. Hard To Admit
03. Death Letter