Tiny Legs Tim – Elsewhere Bound
Format: CD – Digital / Label: Sing My Title
Releasedatum: 1 februari 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

Boudewijn de Groot zong twintig jaar geleden over het Wonderkind van 50, de artiest die op latere leeftijd wonderbaarlijk zijn talent niet verliest. Een Faust of Dorian Gray-achtig figuur die met bedrieglijk gemak te werk kan blijven gaan. Ondanks dat Tim met de dunne benen had dat lied ook over hem kunnen gaan.

Hij is nog maar 41 jaar oud maar hij brengt muziek met een bedrieglijke souplesse en gemak. Een tijdreiziger wiens klankenpallet oude geesten en nieuwe vergezichten herbergt.
In 2017 verscheen van zijn hand nog het album ‘Melodium Rag’, een verzameling liedjes die enkel begeleid werden door gitaar en harmonica. 2 Jaar later danst er een volledige voodoo band tussen zijn teksten die even broeierig als dromerig is. Waar de jazz en blues elkaar snijden is het midden van zijn stijl. Tim mag dan uit Vlaanderen komen, spiritueel is hij een inwoner van New Orleans.
Speciale aandacht verdient ook de albumhoes. Een middernachtelijk schouwspel vol vreemde wezens die dansen rondom het bed van de zanger. De geschilderde koortsdroom wiens landschap ook werkt als decor voor de muziek. Deels sprookjesachtige verwondering met een vleugje Gris Gris.

Tussen stevige blues uitspattingen als The Lovin Kind en Don’t Be Sorry  zijn er drie liedjes die samen een geheel vormen. Het kleine Nowhere My Home is het startpunt. In een kleine opstelling van gitaar en blazers zingt Tim over zijn zoektocht als mens. Hij reist rond zonder vaste plek in het leven en nergens voelt zich hij zich thuis, toch blijft hij zoeken  naar die ene plek; het veilig onderkomen waar alles goed komt.
De vraag die in het nummer The Game terugkomt is ‘Can I win your love once more’. De hoofdpersoon is de grote liefde kwijtgeraakt door zijn eigen stomme schuld. Verloren en alleen probeert hij haar terug te winnen door het schrijven van een brief. Een eenvoudige manier om zijn gevoelens van liefde en spijt uit te drukken.Diep van binnen weet hij ‘er is er maar één’!
Afsluiter I Ain’t Ready als laatste deel van deze exposé van mannelijke kwetsbaarheid. ‘Hier ben ik’ klinkt het, ‘ik met al mijn ideeën, voorkeuren, foute keuzes en talenten. Ben voor mij die veilige thuishaven van onvoorwaardelijke liefde, hou van mij om wie ik ben’. Het drieluik verbeeldt ook meteen de boodschap uit de titel van het album. Ook al is hij nu hier, elders ligt de bestemming. Het einde van de zoektocht, het vinden van die begeerde bestemming.

Zelden een artiest gehoord die zo hard de blues kon voelen en dit tegelijkertijd zo helder kan uitdrukken. Na het luisteren heeft de fan even stilte nodig om bij te komen van deze cyclus van emoties. Prachtig album!

01. Elswhere Bound
02. One More Chance
03. Still in Love