Recensie: Tinsley Ellis – Winning Hand

Tinsley Ellis – Winning Hand
Format: CD / Label: Alligator Records
Releasedatum: 12 januari 2018

Tekst: Joop van Rossem

Ik had het genoegen om te mogen kennismaken met Tinsley Ellis bij het verschijnen van zijn album ‘Moment Of Truth’, dat op dat moment al zijn elfde (!) plaat bleek te zijn. Ik ben de Amerikaanse bluesrocker sindsdien blijven volgen en was er dus ook als de kippen bij om zijn nieuwste ‘Winning Hand’ te beoordelen. Wederom is Ellis verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de liedjes, alleen Dixie Lullaby is een cover, zijn eerbetoon aan de dit jaar overleden Leon Russell. De cd werd opgenomen in Nashville en Ellis nam samen met zijn toetsenist Kevin McKendree plaats in de producerstoel. Zelf zegt hij over ‘Winning Hand’: “Guitar, guitar, guitar is what this album is all about’. Dat klopt maar Ellis is niet van het type zoveel mogelijk akkoorden per minuut, maar van het smaakvolle gitaarwerk en altijd dienstbaar aan de liedjes en ruimte latend aan toetsenist McKendree om de songs met fraaie Hammondversiersels op te tuigen. Geen vullers, maar tien liedjes van hoog niveau, met als persoonlijke favorieten de knallende opener Sound Of A Broken Man, het southern rockgetinte Nothing But Fine, de soepele bluesballad Gamblin’ Man, het soulvolle Autumn Run en het ingetogen, licht orkestrale Don’t Turn Off The Light.
De in Atlanta geboren Tinsley Ellis (1957) is inderdaad aan de winnende hand! Nu maar hopen dat hij in ons land nog wat meer zieltjes kan winnen voor zijn hartverwarmende bluesrock. Helaas staan er tussen de komende shows geen optredens in Nederland of België, heel jammer.

01. Sound Of A Broken Man
02 Nothing But Fine
03. Gamblin’ Man