Tinsley Ellis - Get it!

Tinsley Ellis – Get it!
Label / Releasedatum: Heartfixer Music/ maart 2013

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Een blues soundtrack voor de zomer. Zo zou je de nieuwste release van Tinsley Ellis – Get it! kunnen omschrijven. Tien instrumentale tracks die kabbelen en broeien; nu eens loom en dan weer knallend.

Tinsley Ellis (1957) heeft solo en in groepsverband inmiddels al vele platen uitgebracht op verschillende labels als Landslide, Alligator Records Capricorn Records en Telarc Records en het podium gedeeld met onder anderen the Allman Brothers,Otis Rush, Stevie Ray Vaughan, Buddy Guy en Willie Dixon.

Vergeleken met zijn vorige bluesrock cd’s is deze release iets meer ingetogen. Hoewel het me moeilijk lijkt om bij blues tien instrumentale tracks voldoende interessant te houden, is er op de plaat genoeg variatie te horen. De scherpe gitaar op Front Street Freeze is prima in balans met de pingelende piano en het zwoele orgeltje. Sassy Strat daarentegen klinkt als funkblues. Het lome The Milky Way zou niet misstaan in een spaghetti western van Sergio Leone terwijl twee cowboys elkaar naderen voor een schietduel. Het enige dat nog ontbreekt is de jankende mondharmonica. In Detour echoot Dick Dale.

Anthem For A Fallen Hero, Get It! en Fuzzbuster bluesrocken lekker de stereo uit met een scheurende gitaar, strakke drums en opzwepende piano en orgel. Freddy’s Midnite Dream neemt het gas daarna behoorlijk terug. Een slowblues die je draait terwijl de held van de film moedeloos de ochtend tegemoet loopt. Berry Tossin’ – de naam in de titel geeft de gitaar in de song al weg – is een erg fijne early rocker in de stijl van Chuck Berry, op de hielen gezeten door een swingende piano a la Johnnie Johnson. Twee laatste genoemde songs zijn wat mij betreft de beste van de plaat. Catalunya tenslotte roept herinneringen op aan Santana ten tijden van Abraxas.

Get it! is niet een plaat die ik vaak achter elkaar draai. Daarvoor mis ik toch af en toe de zang en zijn tien instrumentals iets te veel van het goede. Niettemin staan er voldoende sterke tracks op en is er genoeg variatie op het album te vinden.

1. Front Street Freeze
2. Sassy Strat
3. The Milky Way