timo-gross-heavy-soul

Timo Gross  – Heavy Soul
Format: CD / Label: Grand Cru Records

Releasedatum: 26 september 2016

Tekst: Joachim ‘Joe’ Brookes – Vertaling: André Wittebroek

De naam Timo Gross staat garant voor prima blues/bluesrock uit Duitsland. De man uit Rheinland-Pfalz heeft in zijn loopbaan heel wat opvallende albums uitgebracht zoals het live-album ‘Road Worn’ (2010),  ‘Fallen From Grace’ (2011), ‘Landmarks’ (2013) en het bekroonde ‘Its All About Love’ (2014). Nu is er dan een nieuw album genaamd ‘Heavy Soul’. Op dit album betreedt hij voor het eerst ook een wat andere weg. Niet alleen maar blues en bluesrock, maar hij maakt ook gebruik van  electronics, loops  en programming,  zoals hijzelf in het tekstboekje aangeeft. Die toevoegingen staan in dienst van de arrangementen en zijn volledig in de songs geïntegreerd. Het begin van Spanish Boots is daar een goed voorbeeld van en in combinatie met akoestisch gitaar en bottleneck ontstaat een prachtsong!

De basis voor ‘Heavy Soul’ zijn krachtige ritmes, maar aan de andere kant ook weer rustig en intiem. ‘Heavy Soul’ is een andere blues cd geworden dan de meesten en waarover de meningen zullen verschillen. Timo geeft aan dat hij de laatste twee jaar bezig is geweest zijn sound en zijn muzikale blik te verfijnen. Helemaal anders dan zijn vorige albums is het niet omdat zijn stem zo herkenbaar en uniek is. Het rauwe past nu eenmaal perfect bij de blues en bluesrock, net als zijn opwindende gitaarspel.

Hoogtepunt van het album is voor mij One Way Ticket. De heerlijke groove, gebaseerd op de New Orleans stijl , maar hier met die hedendaagse toevoegingen, inclusief blazers en trompetsolo van Christian Ehringer en saxofoonsolo van Michael Steiner. Het laatste nummer Why is iets bijzonders. Het is een zeven minuten durend lied waarin de koorzang  live is opgenomen in Blues Club Baden Baden  met tweehonderdvijftig mensen in de zaal, waardoor het een gospelachtig karakter krijgt.

Conclusie: Met ‘Heavy Soul’ slaat Timo Gross een andere weg in waarin hedendaagse muzikale ontwikkelingen versmelten met de blues. Een gewaagde sprong die hij wint in mijn optiek , want bij de ‘kunstmatige’ moderne accenten, blijft de basis  de blues van Timo Gross blues, en die is nog altijd een geweldige blues. Klasse plaat!

Tracks: 01. Gallis Pole
02. The Desert
03. Get Up