Tim Knol & Blue Grass Boogiemen – Happy Hour
Format: CD – LP / Label: I Love My Label – Excelsior
Releasedatum: 10 mei 2019

Tekst: Wim Velderman

Een vrolijke boel? Jazeker, de muziek op ‘Happy Hour’ stemt de luisteraar vrolijk. Hoe kan het ook anders: The Blue Grass Boogiemen spelen al jaren de waarschijnlijk beste bluegrass van het land, hebben veel ervaring, zijn bijzonder met muzikaal talent begenadigd. Eén van je grootste fans van kinds af aan is Tim Knol. Dat ze samen op de plaat zijn gegaan en ook optreden moet een feest zijn geworden voor beide partijen.

Tim Knol heeft al een flinke carrière achter de rug en zoals iedere muzikant met ups en downs, want een ding is zeker als een artiest ben je behoorlijk overgeleverd aan de grillen van het publiek, de markt en vooral de pers. Hoe schrijf je als recensent je verhaal? Vanuit je ervaring, geoefend oor, je (voor)oordeel? Hoe een ander het doet weet ik niet; dit is mijn werkwijze: meerdere malen beluisteren, info zoeken en lezen en dan typen terwijl je de muziek nog eens hoort. Ik weiger een kopieermachine van andere journalisten te zijn.

Wat opvalt bij deze cd is de timing van allen, geweldig hoe goed men in staat is bij verschillende tempi toch samen noot voor noot  op te trekken. En geloof me dat is in dit genre niet bepaald gemakkelijk. Fijn dat er ook flink afwisseling zit in het tempo van de songs; ze bieden ook regelmatig tijd om op adem te komen. Persoonlijk vind ik de tracks onder tempo 100 ( tempo 100 is standaard tempo marsmuziek) het mooist.  Het samenspel tussen zang en banjo bijvoorbeeld, top. Puike harmonieën. De stem van Tim verbuigt heel mooi richting de instrumenten en de klank van de Boogiemen.

Zowel de Boogiemen als heer Knol raad ik aan toch eens weer te denken aan een buitenlands –  lees: Amerikaans – avontuur te denken. Optreden in het hart van de bluegrass en natuurlijk een volgende cd daar opnemen. Ik zou een bekende VS-coryfee vragen één of twee nummers mee te doen en je zult zien je hebt dan meteen een voet tussen de deur. Los daarvan zullen wij ondertussen in Nederland een meer dan gezellig ‘Happy Hour’ houden en zetten de cd nog een keer op. Cheers!

01. Crying Shame
02. The Deep Dark Woods
03. That Song About The Willow Garden