Thorbjorn Risager  - Between Rock and Some Hard Blues

Thorbjorn Risager – Between Rock and Some Hard Blues
Label: Cope Records

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: John Maes

Onze Deense bluesvriend Thorbjorn Risager heeft een compilatie-album op de markt gezet met een overzicht van zijn belangrijkste composities van de afgelopen 10 jaar waarin hij verwoede pogingen onderneemt om in Europa voet aan de ‘bluesgrond’ te krijgen. Thorbjorn heeft inmiddels met zijn kompanen al zes zeer verdienstelijke albums uitgebracht en ‘Between Rock and Some Hard Blues’ is een mooie afspiegeling van zijn gevarieerd oeuvre.

Behalve rockgolven luisteren we naar stevige soul en funk en uiteraard een behoorlijk portie blues. Thorbjorn heeft een zeer aangename, bijna hese stem met een uiteenlopend bereik. Zijn stem en ook wel de muziek doet me af en toe een beetje denken aan Paul Weller. Het zingen gaat hem makkelijk af. Bovendien kan hij een aardig potje gitaar spelen.

In Nederland hebben we hem al een aantal malen kunnen bewonderen o.a. op het Moulin Blues Festival en konden de bezoekers genieten van een uitstekende band met een wervelend optreden. Thorbjorn mag je zeker een podiumbeest noemen. Hij is bezeten van zijn muziek en dat straalt er van alle kanten af.

Op het ogenblik is hij in de buurt aan het toeren en als je nog een gaatje in je agenda kunt vinden zal er zeker nog wel gelegenheid zijn om hem in Hoogland (2013-11-30 De Noot) en Enschede (2013-11-29 NiX Bluesclub) te bewonderen. Thorbjorn Risager heeft zeker een drukke agenda. Ongeveer 90 concerten per jaar speelt hij met zijn kornuiten op de Europese podia, waarvan er zeker een stuk of 60 buiten zijn eigen geboorteland.

‘Between Rock and Some Hard Blues’ heeft voor het merendeel studio-opnames, maar oh zo lekker swingend. Zeker als de blazers er aan te pas komen, knalt zijn muziek je huiskamer uit. Met die blazers erbij in combinatie met zijn stem gaat er ook al weer snel een gelijkenis met Joe Cocker op, zeker in het nummer ‘You Walked Right in to my Heart’. Alsof Engels uit je luidsprekers knalt. Maar ook mooie gevoelige ballads staan op het repertoire van Thorbjorn, waarin hij in staat is om je lekker mee te slepen naar droomland en gevoelige snaren weet te raken.

Het merendeel van dit album is uptempo en heeft een grote variatie in instrumentarium. Gelukkig hoor ik ook regelmatig een Hammond B3 in zijn muziek doorklinken. Maar zijn herkenbare stem en de swingende sfeer zijn toch het grootste handelsmerk van deze sympathieke Deen. Bezoeken, bekijken, beluisteren en vooral lekker opgaan in dit album. En als je de kans krijgt nog gauw even naar een van zijn concerten.

SELECTED TOUR DATES 2013

2013-10-18 De Bosuil Weert NL
2013-10-20 Goorblues Gooreind BE