Foto Recensie: Thorbjørn Risager & The Black Tornado – Change My Game

Thorbjørn Risager & The Black Tornado – Change My Game
Format: CD – Download / Label: Ruf Records

Releasedatum: 17 Januari 2017

Tekst: Filip Heidinga

Thorbjørn Risager & The Black Tornado brachten in 2014 het album ‘Too Many Roads’ uit wat volgens velen hun beste album tot nu toe is. Nu ruim twee jaar later komen ze weer met een nieuw studio album en de verwachtingen zijn dan ook zeer hoog. Het album heet niet voor niks ‘Change My Game’ want Thorbjørn en de zeven leden van The Black Tornado pakten het dit keer wat anders aan. Voor het eerst hebben ze zelf het hele album geproduceerd en zijn ze meer op elkaar ingespeeld door het vele touren. Daarnaast hebben ze elf erg sterke, en totaal verschillende, nummers geschreven.

Het album begint met een mooi soul nummer I Used To Love You. Een ballad die je niet aan het begin van een album zou verwachten maar het werkt wel erg goed. Daarbij wilde Thorbjørn het dit keer ook totaal anders doen en dit nummer zet meteen de toon. Na I Used To Love You gaat de band dan ook meteen de andere kant op en rocken we door Dreamland. Na soul en rock krijgen we de funky titelsong Change My Game. En om het rijtje met muziekstijlen nog wat langer te maken voegt de band er ook nog een mooi blues nummer Holler ’n Moan toe aan de lijst. Het nummer zet een mooie sfeer neer en ook al klinken de nummers allemaal totaal anders, toch passen ze wel allemaal bij elkaar. Voor mij komt dan de grote verrassing van het album: Hard Time, echt een hoogtepunt van het album. Een lekker nummer met veel rock en country invloeden. Het volgende Long Gone sluit daar mooi bij aan. Long Gone is een ballad die vele invloeden samen brengt. Hold My Lover Tight rockt weer net zo stevig als Dreamland. Maybe It’s Alright heeft ook veel rock invloeden maar daarnaast is het nummer ook erg funky en hoor ik verschillende jaren tachtig invloeden. Ook het volgende nummer Train heeft vele verschillende invloeden en is uiteraard erg ritmisch. Het geluid van de trein is door het hele nummer te horen maar gaat halverwege even helemaal los. Nadat de trein bijna ontspoort komt het donkere Lay My Burden Down. Echt zo’n nummer waarvoor je even moet gaan zitten. Het album sluit af met het erg mooie City Of Love.

Kortom: ‘Change My Game’ verandert zeker veel voor Thorbjørn Risager & The Black Tornado. De band bewijst nog veel meer in hun mars te hebben en levert met dit album hun beste album af tot nu toe. Ik kan niet wachten om dit album live te horen, wetend hoe goed deze band live is.

CHANGE MY GAME album teaser!

01. I Used To Love You
02. Dreamland