Thomas Newman – The Highwaymen (Soundtrack)
Format: CD – Digital / Label: Sony Classical Records
Releasedatum: 29 maart 2019

Natuurlijk houden blues en Americana liefhebbers ook van films!!! Ze zullen alleen niet zo bezig zijn met de soundtracks van die films. En daardoor lopen zij het risico om een fraai soundtrack album als die van de film The Highwaymen mis te lopen.

De film gaat over de jacht van twee Texas Rangers (Kevin Costner en Woody Harrelson) op het criminele duo Bonnie & Clyde in de dertiger jaren en de muziek voor deze film werd, op twee nummers na, gecomponeerd door Thomas Newman. Hij is een grootheid op het soundtrack gebied en is o.a. bekend door zijn muziek voor films als American Beauty, Road To Perdition en The Shawnshank Redemption.

Zoals vaak op soundtrack albums staat er een groot aantal typische filmmuziek nummers op dit album. Nummers, die erg fraai en sfeervol klinken, soms dreigend, maar die je echt moet ondergaan met de beelden erbij. Maar op dit album staat ook een groot aantal nummers waarin die filmmuziek op een prachtige wijze met wat country en Americana invloeden vermengd wordt.

Zoals in het openingsnummer Ford V-8 Deluxe (Main Title) waarin flarden van tabla’s en tokkelende gitaren zitten en waarin onverwachts een luie slidegitaar en sfeervolle fiddle opduiken. Die fiddle is dominant aanwezig in Eastham Prison Farm. Een huppelend nummer waarin de fiddle op prima wijze vermengd wordt met de donkere filmmuziek. In Ain’t She Fun is zowel een folky gitaar als een panfluit en Oosters aandoende fiddle te horen. De fraaie fiddle is wederom aanwezig in het sprankelende Maney Gault waar een Clannad-achtig sfeertje in zit.
In het donker klinkende Red Beans & Cabbage duiken Ry Cooder invloeden op. Datzelfde geldt ook voor het dreigende Into Oklahoma met een prachtige akoestische slidegitaar. Bass Man Jive wordt uitgevoerd door Ocie Stockard & his Wanderers, een Western Swing band uit de 30’s onder leiding van banjospeler Ocie Stockard. Een heerlijk swingend nummer!
De fiddle is weer te horen in Bottle Boy dat een mix lijkt van zowel barndance, triphop als Oosterse muziek met een zeer fraai resultaat. De fiddle klinkt samen met de slidegitaar bluesy in het trage, maar wel funky, Billy Mace. Nog een 30’s original in Afraid To Dream! Dit keer een bigband swinger uitgevoerd door Benny Goodman. Terrible Gift is een zeer intiem folky nummer met een warme fiddle en tintelende akoestische gitaar. The Highwaymen (End Title) is een huppelend, en tegelijkertijd ook dreigend, bluegrass nummer.

Ik zou niet alleen de film eens gaan bekijken maar mij ook zeer zeker aan deze soundtrack gaan wagen. Het is in beide gevallen zeer de moeite waard!

01. Ford V-8 Deluxe (Main Title)
02. Eastham Prison Farm
03. Bonnie And Clyde
04. Ain’t She Fun
05. 16 Bullets
06. Maney Gault
07. Coffeyville
08. Red Beans & Cabbage
09. Across Texas
10. Into Oklahoma
11. Laudanum
12. Bass Man Jive
13. West Dallas Viaduct
14. Bottle Boy
15. Pump Jockey
16. The Other Fifty
17. Bad Seed
18. Billy Mace
19. Dope For The Girl
20. Afraid To Dream
21. Easter Morning
22. Metal Man
23. Candelaria
24. Bienville Parish, LA
25. Cement City
26. Ringgold Road
27. The Shame Of Arcadia
28. Terrible Gift
29. The Highwaymen (End Title)

Music composed and conducted by Thomas Newman. Orchestrations by J. A. C. Redford. Featured musical soloists George Doering, Rick Cox, Steve Tavaglione and Charlie Bisharat. Recorded and mixed by Thomas Vicari. Edited by Bill Bernstein. Album produced by Thomas Newman.