Recensie: Theotis Taylor – Something Within Me

Theotis Taylor – Something Within Me
Format: CD – LP – Digital / Label: Big Legal Mess Records
Releasedatum: 29 juni 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Theotis Taylor is een gospelzanger en pianist uit Fitzgerald, Georgia, waar hij al sinds 1943 woont. Zijn ouders, grootouders en overgrootouders waren allemaal terpentijn boeren. Logischerwijs trad Taylor in hun voetsporen en oefende vijfendertig jaar lang hetzelfde beroep uit tot in de jaren zeventig de terpentijn industrie helemaal verdween. Bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en Theotis werd, evenals zijn vader, broeder in de kerk in zijn gemeente en besloot muzikant te worden. Het muzikale talent heeft hij van zijn grootvader die gitaar en piano speelde.

Taylor begon in 1946 als professioneel zanger en speelde eveneens gitaar bij de Georgia Harmoniers. Dit hield hij vijf jaar vol. Toen op een avond de rest van de band niet kwam opdagen voor een show in een kerk, besloot hij solo verder te gaan. Vanaf dat moment verdiende hij niet alleen zijn geld met het oogsten van terpentijn, maar ook met het maken van gospelmuziek. Hij nam singles op bij het label Savannah’s Pitch Records in de jaren zeventig en stond op verschillende podia. Het hoogtepunt uit zijn muzikale carrière kwam in 1990 toen hij uitgenodigd werd om te komen spelen in de welbekende concertzaal Carnegie Hall in New York als onderdeel van de ‘Black Gospel Styles’ show.

Bijna dertig jaar na zijn optreden in Carnegie Hall komt Taylor’s eerste volledige album uit. Nu kan eindelijk de hele wereld kennis maken met de gospelmuzikant. ‘Something Within Me’ bevat tot voor kort onontdekte opnames van Taylor uit 1979. Op de opnames hoor je slechts zijn zang en pianospel. Alle instrumenten die je verder op de plaat hoort, evenals de achtergrondzang, zijn later, met toestemming van Taylor zelf, toegevoegd door een begeleidingsband. Het is wel zo opgenomen dat het net lijkt alsof het in dezelfde tijd op hetzelfde moment op band gezet is.
Door de kwaliteit van de opnames uit 1979 klinkt het alsof het al is opgenomen eind jaren vijftig, inclusief gekraak en een valse honky tonk piano. Toch is dat ook meteen de charme van de plaat. Het is ruw en puur en de liedjes komen regelrecht uit het hart. Taylor’s zang komt vanaf de eerste noot al binnen. Hij vertelt echt een verhaal en het raakt meteen. Mooie ingetogen liedjes worden afgewisseld met feestelijke, energieke nummers. Niet voor niets worden de gospelkerken in Amerika zo druk bezocht omdat zangers als Theotis precies weten hoe je een (bijbel)verhaal overbrengt op een dynamische en levendige manier. ‘Something Within Me’ is onvervalste gospel, boogiewoogie en blues ineen. Het is hartverblijdend, verkwikkend, mooi en echt. Een plaat die je in je kast moet hebben en op moet zetten wanneer je niet lekker in je vel zit en wanneer de dagen koud en donker zijn. Eerlijk is eerlijk, dit album komt eigenlijk altijd uit, op welk moment je ‘m ook draait.

Inmiddels is Theotis Taylor de negentig ruim gepasseerd en predikt en zingt hij nog steeds. Dit laatste alleen als hij iemand vindt die zijn zang goed begeleidt en dus zijn muziek op de juiste wijze vertolkt. “De juiste mentaliteit kan alleen maar van de juiste persoon komen. Je moet gezalfd zijn van bovenaf  om dit goed te kunnen doen”, zo meent hij. Zelf is hij niet meer in staat om piano te spelen door een trillende arm vanwege de loodzware arbeid die hij jaren verricht heeft.

01. Appreciation
02. Fly Away To Be At Rest
03. Thank You Jesus