Recensie: Theodis Ealey – Blues Is Calling My Name

Theodis Ealey – Blues Is Calling My Name
Format: CD – Digital / Label: Jus Blues Records
Releasedatum: 5 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

De uit Mississippi afkomstige bluesgitarist, singer-songwriter, producer en entertainer Theodis Ealey draait al heel wat jaren mee in de muziekwereld. Hij leerde instrumenten bespelen van één van zijn broers vanaf zijn vierde. Tien jaar later speelde hij bas in een trio met twee van zijn broers en nog geen jaar later ruilde hij de bas in voor een gitaar en trad op met de groep Eugene Butler & The Rocking Royals. In deze band leerde hij pas echt de kneepjes van het vak en ontwikkelde zijn gitaarspel. Ook speelde hij gitaar bij onder andere Charles Brown, Johnny Clyde Copeland, Little Milton en Richard ‘Dimples’ Fields.
Pas in 1991 werden zijn talenten echt opgemerkt. Hij tekende een platendeal en bracht in 1992 zijn eerste soloalbum ‘Headed Back To Hurtsville’ uit. Daarop volgend bracht hij in zes jaar tijd nog drie studioalbums uit, toerde door Europa, won in 1994 onder andere the Male Vocalist Top Star Award in San Francisco en werd Mo’ Better Blues Male Artist Of The Year in Atlanta. Hij richtte zelfs zijn eigen platenlabel IFGAM Records op en bracht voor het eerst onder zijn eigen label het album ‘It’s A Real Good Thang’ in 2002 uit. In datzelfde jaar werd hij geïntroduceerd in de hiphop scene toen hij meespeelde op de plaat ‘On Da Grind’ van Ghetto Mafia. In 2004 releaste Ealey ‘Stand Up In It’ en de gelijknamige titeltrack werd een hit. Hij bracht in totaal negen studioalbums uit en één live cd. Inmiddels is hij toe aan zijn tweede live album ‘Blues Is Calling My Name’.

Ondanks zijn verdiensten in de muziekbusiness blijft de 71-jarige Ealey een onbekende bij het grote publiek. Hopelijk komt daar met ‘Blues Is Calling My Name’ verandering in. Dit live album geeft de veelzijdigheid van deze rasechte bluesartiest weer. Het repertoire bestaat uit echte klassiekers met al eerder uitgebrachte originele nummers van de singer-songwriter zelf. Hij mixt fijne slowblues nummers als Hurtsville en Wanna Be Your Friend, met uptempo blues als The Goody Sack en Lil Brown Eyes en liedjes met een vintage soul en funk touch zoals Blues Is Calling My Name en Play Me That Old Time Blues.
Catfish Blues is echt een bluessong in de stijl van John Lee Hooker, terwijl Ealey ook een country en roots kant heeft. Dit hoor je terug in de akoestische liedjes This Is A Song For My Daughter, So Tired en This Is The Reason For The Season. In alle gevallen is zijn gitaarspel voortreffelijk. Iedere noot is raak. Fijne bluesriffs worden afgewisseld met lekkere soullicks. Funky baslijnen, groovende drumpartijen, soulvolle blazers en een honky tonk piano kleuren de nummers verder in. Alles klopt en is strak.
Ealey’s soulvolle vocalen liggen lekker in het gehoor; het klinkt warm, oprecht en komt meteen binnen.

‘Blues Is Calling My Name’ is een plaat die heerlijk wegluistert en waaraan je hoort hoe zo’n fantastische entertainer Theodis is en hoe goed hij en zijn band op elkaar ingespeeld zijn. Het enthousiasme straalt er vanaf en het staat als een huis.

01. Blues Is Calling My Name
02. Play Me That Old Time Blues
03. Hurtsville