Recensie: Theo Sieben – Market Meat

Theo Sieben – Market Meat
Format: CD / Label: Highwind Howl Records
Releasedatum: 22 juli 2018

Als je album aanbevolen wordt door Douwe Bob is dat natuurlijk mooi meegenomen! En dat die aanbeveling van Douwe Bob komt is op zich niet vreemd want zanger-gitarist Theo Sieben maakte een tijd deel uit van diens band. De in de Brabantse Peel geboren muzikant verhuisde later naar Amsterdam en deed ervaring op bij muzikanten als Henny Vrienten, Bertolf, Jelle Paulusma, Niels Geusebroek en Ellen ten Damme.
Hij is nu toe aan zijn vierde album waarop hij in zijn eentje de blues met gospel en Americana vermengt. De meeste nummers speelt hij daarbij op zijn National Resonator gitaar maar ook soms op een oude Oostblok gitaar en de banjo. Het materiaal voor dit album werd door Theo samengesteld in een periode waarin hij nummers uitprobeerde op de straten en terrassen in Zeeland. De gratis biertjes waren daarbij natuurlijk een mooie bonus! Het grote pluspunt van dit album is de gevarieerdheid plus het uitmuntende gitaarspel en de zeer aangename stem van Theo.

Hij opent het album met een cover van het Skip James nummer Hard Time Killing Floor Blues. Een luie countryblues met soepel gitaarspel en waarin ook opeens een cello-achtig geluid opduikt. Door de solo uitvoering komt de aandacht hier te liggen op Theo’s voortreffelijke spel en zijn licht hese stem. In Humpback Whale valt het hard snerpende National Resonator geluid op. Dit nummer, met gelaagde zang, verhaalt over het harde bestaan van de walvisjagers. Roustabout is een bluegrass nummer met, uiteraard, een banjo. Door al zijn eenvoud is dit een zeer indringend nummer. Long Haired Doney is dan een intiem stampend countryblues nummer vol verlangen.
Life Is Fine is een nummer van de Australische singer-songwriter Paul Kelly. Een zinderend atmosferisch nummer met een vurige rauwe slide. Pretty Saro is een folkballad uit de zeventiende eeuw, die onder andere door Bob Dylan werd opgenomen. Het statige instrumentale nummer ademt een oud Engels folkgevoel uit. Woke Up This Morning With My Mind On Jesus is een gospelnummer van Mavis Staples, dat een Ry Cooder-achtig geluid heeft, compleet met gospelzang. Rauwer is de cover van R.L. Burnside’s Skinny Woman. Een felle countryblues waarin je Theo zijn gitaar hoort afranselen. Moonshiner is een folksong van ofwel Ierse ofwel Amerikaanse afkomst uit de jaren ’30. Ook dit nummer werd ooit door Bob Dylan opgenomen en Theo heeft gekozen voor een broeierige versie met rauw gitaarwerk.
Jesus Met The Woman At The Well is een traditionele gospelsong die bij Theo sprankelend klinkt met een meer countryblues-achtig geluid. De Robert Johnson song Come On In My Kitchen is overbekend en klinkt bij Theo ultra traag met een snerpende vibrerende slide.
Als afsluiter komt Leadbelly’s Goodnight Irene voorbij in een zeer fraai zwevende versie met lome zang en huilende steelgitaar.

Theo Sieben bewijst nogmaals dat hij een ware aanwinst voor de countryblues is, die niet vies is om zijn eigen visie van deze blues te geven op een gevarieerd album, dat ik van harte aan elke bluesliefhebber kan aanraden.

01. Hard Time Killing Floor Blues
02. Humpback Whale
03. Roustabout