Recensie: The War And Treaty – Healing Tide

The War And Treaty – Healing Tide
Format: CD – Digital / Label: Strong World Entertainment
Releasedatum: 10 augustus 2018

De loftrompet mag wat mij betreft uit! Maak daar dan maar gelijk een hele batterij loftrompetten van want ik ben volkomen ondersteboven van dit album van het duo The War And Treaty uit Washington, D.C. Het is lang geleden dat ik soulmuziek heb heb gehoord die net zo’n power, emotie en intensiteit heeft als dit duo.
Het gaat hier om het echtpaar Michael en Tanya Trotter. Michael diende als soldaat in Iran en maakte daar dusdanig veel ellende mee, dat besloten werd om hem niet meer aan het front te plaatsen. In plaats daarvan ging Michael zingen tijdens de diensten, als er weer een militair was gesneuveld.
Eenmaal teruggekeerd in de USA ontmoette hij Tanya. Ze wisselden telefoonnummers uit waarna Michael haar nummer weggooide met het idee dat zij hem toch niet zou bellen. Zo laag was zijn zelfbeeld destijds. Maar zij belde hem dus wel en de vlam sloeg over!! En wat ben ik daar blij om!! Anders hadden we dit album moeten missen!

Om een goed beeld van hun kwaliteiten te krijgen hoef je alleen maar naar de opener, Love Like There’s No Tomorrow, te luisteren. Slechts begeleid door gebonk en een tamboerijn laten Michael en Tanya hun onwaarschijnlijk mooie en krachtige soulstemmen op ons los. Mijn hemel, wat straalt dit duo een kracht uit! Hun zang gaat rechtstreeks naar je ziel! In hun zang kom je elementen uit het beste van The Staple Singers, Bobby Womack en Womack & Womack tegen. En soulvolle acts als Nathan Rateliffe en Rag ‘N’ Bone Man mochten willen dat ze net zo soulvol klonken.
Na dit indrukwekkende begin komt de rhythm & blues rocker Healing Tide voorbij waarin het duo als een hedendaagse versie van Ike & Tina Turner van leer trekt. Met dat verschil dat Michael natuurlijk duizend keer krachtiger zingt dan Ike. Wederom een fabuleus soulnummer! En het gaat maar door! Are You Ready To Love Me? Is een countrysoul ballad met lekkere lome grooves en zacht huilende steelgitaar. Een opzwepend Bobby Womack-achtig nummer. De perfect bij elkaar passende soulstemmen stelen de show in de pianoballad Hearts. Als je hier ongevoelig voor bent, raad ik je aan om zo snel mogelijk eens bij je huisarts langs te gaan! Ook in de loom bonkende jazzy soulswinger Jeep Cherokee Laredo gooien Michael en Tanya hun hele vocale hebben en houwen in de strijd.
In het luchtig deinende folky soulnummer One And The Same.komt het Womack & Womack geluid weer naar boven. Een geluid dat kracht en positiviteit uit straalt. De diepe soulballad If It’s In Your Heart heeft dezelfde klasse als het balladwerk van bijvoorbeeld Bobby Womack of Percy Sledge. Een rauw emotioneel nummer met ook nog eens een hoog meezing gehalte.
Alsof we aan twee wereldstemmen nog niet genoeg hebben, voegt Emmylou Harris zich ook nog eens bij ons duo in Here Is Where The Loving Is At. Een hemels mooi nummer. Het stuwende All I Wanna Do heeft een “Keep On Running”-achtige beat, die garant staat voor een opwindende Ike & Tina-achtige soulstamper met een bluesy slidegitaar. In de countryballad It’s Not Over Yet klinken Michael en Tanya als rauwere soulvolle variant op Dolly Parton en Kenny Rogers.
Het album wordt afgesloten door de melancholiek schuifelende ballad Little New Bern waarin het echtpaar zich van een meer ingetogen en breekbare kant laat horen.

Ik zet dit album alvast op nummer 1 van mijn jaarlijst. Mijn God wat een subliem soulalbum!!

01. Love Like There’s No Tomorrow