Recensie: The Wandering Hearts – Wild Silence

The Wandering Hearts – Wild Silence
Format: CD – LP – Digital / Label: Decca Records
Releasedatum: 9 februari 2018

Laat ik eerst eens met een vraag beginnen. Waarom moeten er tegenwoordig achter vrijwel ieder nummer kletterende drums en/of handgeklap? Naar mijn idee leiden die alleen maar de aandacht van de echte kwaliteit van de nummers af en zorgen er alleen maar voor dat de meeste nummers als gezellig dreunende eenheidsworst gaan klinken. En in het geval van dit debuutalbum van het Britse viertal The Wandering Hearts is dat echt doodzonde!!!
De band bestaat uit twee mannen en twee vrouwen dus een vergelijking met The Mamas & The Papas ligt erg voor de hand. En qua zang zou die vergelijking niet eens zo gek zijn want de vocalen zijn echt van topklasse. Ik heb het dan over de stemmen van Tim Prottey-Jones, Tara Wilcox, A.J. Dean en Francesca Whiffin. Dit viertal werd binnen no time getekend door het Decca label en ik snap wel waarom. Deze band heeft namelijk het vermogen om commerciële songs af te leveren, die het in de hitlijsten ook nog eens goed zouden kunnen gaan doen.

Hun grootste invloed is Fleetwood Mac en dat is in de opener van dit album, Rattle, goed te horen. Loepzuivere zang en Nathaniel Rateliff lijkt zijn sporen ook duidelijk te hebben achtergelaten. Zou deze band trouwens ook wel eens naar the Common Linnets geluisterd hebben? In Wish I Could klinkt de invloed van Simon & Garfunkel door. Ik verwachtte elk moment dat de band in “Homeward Bound” zou uitbarsten. Fire And Water opent met pittige Melissa Etheridge-achtige gitaarriffs om als opzwepend folkrock nummer verder te gaan. Met wederom zang van wereldklasse. De ballad If I Fall heeft een hoog countrygehalte waarin de zang aan The Judds doet denken. Het sprankelende folky Change For The Good mengt Simon & Garfunkel met Fleetwood Mac. In Devil zit een licht 70’s Engels folkgeluid verstopt in een heel commercieel pompend popnummer. Biting Through The Wires begint met lekker bluesy gitaarwerk en gaat verder als gepolijste Judds-achtige pop. In Wild Silence leiden de kletterende drums de aandacht flink af van de vocale topklasse. Die kletterende drums nekken ook Iona, dat begint als Sandy Denny-achtig folk nummer maar door dat gedreun verzandt in modale pop. Hoogtepunt van het album is de tintelende folkpop van Burning Bridges waar je automatisch vrolijk van gaat huppelen.

Dit is een album dat de liefhebbers van verzorgde pop zeer zal aanspreken. Alleen al door de zang is dit album het aanschaffen zeker waard. Die kletterende drums moet je dan maar voor lief nemen.

01. Rattle
02. Wish I Could