The Wandering Hearts – Wild Silence (Deluxe Edition)
Format: CD – Digital / Label: Decca Records
Releasedatum: 25 januari 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Bijna een jaar na de release van het debuut ‘Wild Silence‘ besluit de Britse band The Wandering Hearts het succesvolle album nogmaals uit te brengen in een ‘Deluxe Edition’. Deze versie bevat naast de originele twaalf tracks ook drie nieuwe singles; ’Til The Day I Die, Run en Heart Stops Beating. Daarnaast staat er een alternatieve versie op van Wish I Could, akoestische versies van Wild Silence en Fire And Water en live versies van The Wonder Of You en Burning Bridges. In totaal goed voor acht extra’s.
Met het afscheid van singer-songwriter en producer Tim Prottey-Jones begin februari jl. is de groep van een kwartet naar een trio gegaan. Overigens hoor je Prottey nog wel op deze deluxe editie meespelen en zingen.

The Wandering Hearts staat bekend om haar aansprekende mix van alternatieve country met folk, Americana en een flinke dosis pop. Dit laatste zorgt er dan ook voor dat de sound van de band heel toegankelijk is voor iedereen. De songs op ‘Wild Silence’ zijn weldoordacht en echt geschreven om zich te ontpoppen tot hits. Ze kunnen zo de ether ingeslingerd worden. Het is een gelikte plaat, maar wel in de goede zin van het woord. Nergens hoor je overdubs of andere rare en overdreven dingen, sterker nog, het is juist een heel oprechte en pure plaat zonder poespas. Het draait allemaal om de sterke harmonische vocalen die prachtig omlijst worden door relatief eenvoudige instrumenten als de akoestische gitaar, drums, tamboerijn, her en der een elektrische gitaar, mandoline en piano.
De kracht van de groep zit ‘m daarom, naast de powervolle, prachtige samenzang, in het brengen van melancholische liedjes met uptempo beats. Ondanks dat de teksten soms behoorlijk duister en zwaar zijn weet de band het toch ‘lichtvoetig’ te houden door mineur melodie- en gitaarlijnen aan te vullen met ritmische uptempo percussie en drumpartijen en dito gitaarriffs. Dit hoor je op het hele album terug. Zo ook op de drie nieuwe songs ’Til The Day I Die, Run en Heart Stops Beating.
Wat overigens erg opvalt aan deze nieuwe liedjes, maar ook aan de overige vijf extra toegevoegde nummers, is de mix. Deze is een stuk helderder en opener dan op de oorspronkelijk cd. Je hoort duidelijk een verschil tussen waar de originele editie ophoudt en de deluxe editie begint. Alles komt duidelijker naar voren, het geluid klinkt voller en ook de zang komt nog beter tot z’n recht. Eigenlijk verdient de complete vernieuwde versie van ‘Wild Silence’ diezelfde open mix. Het is jammer dat de band zich alleen heeft beperkt tot de extra’s.

Van de drie splinternieuwe tracks is het vooral ’Til The Day I Die die het meest eruit springt. Het geluid van de zware, donkere piano is heel indringend en intens en blijft je achtervolgen. Het is bijna huiveringwekkend, maar wel op een goede manier. Het nummer wordt daarnaast mooi ingekleurd door de prachtige warme lead vocalen van AJ Dean en de achtergrond zang van de zangeressen Chess Whiffin en Tara Wilcox en natuurlijk is ook Tim Prottey-Jones hier nog van de partij. Het landschap krijgt verdere vorm door percussie en twee akoestische gitaren.

Run begint heel rustig en melancholisch met een akoestische gitaar en zang van AJ Dean, maar al gauw komen daar de vocalen van de overige drie leden en een sterke drumbeat bij die het nummer extra power geven.
Heart Stops Beating is echt een folk liedje dat zo op de radio gedraaid kan worden.
De alternatieve versie van Wish I Could is gelijk vanaf het begin al een stuk steviger dan de oorspronkelijk track, dit komt doordat het akoestische gitaarspel begeleidt wordt door een krachtige drumbeat. Daarnaast is de zang voller en komt veel duidelijker naar voren. Dit ligt vooral aan de mix, die hier een stuk opener is dan op de ‘gewone’ versie. Ook ligt het tempo iets hoger en hoor je op de achtergrond ook nog ergens een elektrische gitaar. Eerlijk gezegd is deze uitvoering van het nummer (nog) beter en had stiekem al op ‘Wild Silence’ moeten staan. Een terechte toevoeging aan de deluxe editie dus.

De akoestische versie van Wild Silence komt met alleen prachtige harmonische vocalen en een begeleidende piano meteen je hart binnen gedenderd. Het raakt tot in het diepst van je ziel en bezorgt je werkelijk kippenvel tot op het bot. Ook hier geldt weer dat de mix veel helderder en opener is waardoor het nog meer binnen komt. Hoewel deze behoorlijk melancholische bewerking minder goed bij de gehele sound van het album past, is het wel een schitterende uitvoering van een toch al ijzersterke song.
Fire And Water
is in een semi-akoestische bewerking niet per se beter dan de originele eerste versie. Het mist nu een klein beetje van de power die het eerder wel had. Wel geldt ook hier dat de mix mooier is door het open karakter. De vocalen komen zo veel beter uit.
Anders dan op de eerdere uitgave is het enorme bombastische geluid van een elektrische gitaar, extra toegevoegde backing vocalen en uitgebreidere jodel-geluiden in de laatste minuut van het nummer. Alleen is het overbodig en doet het afbreuk aan de originele uitvoering. Een typische gevalletje van ‘less is more’.

Met de laatste twee songs, de live uitvoeringen The Wonder Of You en Burning Bridges, komt de sterke harmonische en melodieuze zang van de leden erg goed tot z’n recht. Je hoort heel duidelijk dat hier hun kracht zit. Tevens hoor je dat alles live, net als op de plaat, staat als een huis, dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld en dat alles klopt. Een top band met een dito debuut en ijzersterke live reputatie. Deze deluxe editie is echt een musthave voor iedere Americana liefhebber en voor fans van het eerste uur.

Tracklist
01. Rattle
02. Wish I Could