The Vazey Collective – The Vazey Collective
Format: CD – Digital / Label: Vazey Records
Releasedatum: 15 maart 2019

Als een band maar liefst drie gitaristen aan boord heeft wekt natuurlijk de nodige verwachtingen. Je verwacht pittige gitaarduels en krachtige riffs. Het feit dat the Vazey Collective uit Nieuw Zeeland drie gitaristen in de bezetting heeft bewijst mij echter dat ik er ook helemaal naast kan zitten.
Het debuutalbum van deze band staat namelijk vol met classic rock. Maar dan wel classic rock van het melodieuze soort. Denk daarbij aan bands als Whitesnake, The Babys, The Little River Band maar ook Dire Straits.
De band is geformeerd rond gitarist en componist Rob Vazey en bestaat verder uit zanger Antony Pickard, sologitarist John Kempt, bassist Carl Win, ritmegitarist Davy Mac en drummer Sofi Pua.

Hun debuut opent met Dreamers, een overduidelijk melodieus classic rocknummer waarin het geluid van gitarist John Kempt even puntig en snerpend klinkt als dat van Mark Knopfler. Het nummer is niet té hard, maar zeker ook niet té zacht en heeft in het refrein wat Lynyrd Skynyrd invloeden. Antony Pickard’s zang valt hier gelijk op door de soulvolle klank.
Dan volgt de melodieuze ballad Hold On. En melodieuze ballads zal je op dit album nog vaker gaan tegenkomen. Dit nummer heeft veel weg van de ballads van Whitesnake, wat vooral door de rauwe soulvolle zang van Antony komt. Met The Call blijven we in de melodieuze rockballad hoek. Een semi-akoestisch nummer met prima meerstemmige zang waardoor je in de Little River Band hoek uit komt. De zang van Antony zorgt voor het rauwe randje. En in het verlengde van dit nummer zweeft de volgende melodieuze rockballad, Home, voorbij met een iets krachtiger riffende gitaar. In dit georkestreerde anti-oorlogsnummer duiken invloeden als The Babys, Whitesnake en Jimmy Barnes op…en een kinderkoor (!)
In Honey wordt er voorzichtig wat gerockt. Een stuwend nummer waarin Antony een duet zingt met een mij onbekende zangeres. De ballad You And Me Girl heeft een behoorlijk groot countrygehalte. Een nummer, dat door Antony’s soulvolle zang waarschijnlijk bij liefhebbers van Jimmy Barnes in de smaak zal vallen. En dan wordt er eindelijk stevig gerockt in Running To You. Een pompende rocker met Guns ’N Roses/Bon Jovi invloeden en een snijdend harde gitaarsolo. Het Bon Jovi geluid blijft nog even hangen in het bluesy Ride With Me, dat ietwat aan “Wanted Dead Or Alive” doet denken. Daarna keren we terug naar de melodieuze ballads met Time, dat door het puntige gitaarwerk klinkt als een mix van Dire Straits en Bopn Jovi. En door de prima meerstemmige zang duiken er ook Eagles geluiden op.
De afsluiter The Stranger is een ontspannen bluesy shuffle met een J.J. Cale-achtige loomheid en snijdende slidegitaarwerk a la Lynyrd Skynyrd.

De liefhebbers van melodieuze classic rock zullen ongetwijfeld blij zijn met dit album. Van mij had The Vazey Collective best wel wat harder mogen rocken!

01. Dreamers