The Trevor B. Power Band – Everyday Angel
Releasedatum: 25 januari 2019

Vlammend, hard en snerpend gitaarwerk! Dat zijn wel de meest in het oor springende kenmerken van het debuutalbum van de Amerikaanse gitarist en zanger Trevor B. Power en zijn Trevor B. Power Band. Hij werd in hoge mate beïnvloed door zijn grote idool Luther Allison en heeft diens hard snerpende stijl van spelen overgenomen. Trevor werd door zijn vriend Bobby Whitlock, die we kennen van de legendarische Derek & The Dominos, en diens vrouw, aangespoord om dit album op te nemen.

Hij wordt hierop begeleid door Billy Gensch (gitaar), Mark Enright (bas) en Tom Di Cianni (drums) met de al eerdergenoemde Bobby Whitlock en Bob Lanza en saxofonist Nick Conti als gasten. Op het album heeft de bluesrock de overhand maar er worden ook zijwegen ingeslagen als Delbert McClinton-achtige rhythm & blues en zelf Bryan Adams-achtige softrock. De bluesrock kant van Trevor bevalt mij het best. Hierin komt zijn gitaarspel het beste tot zijn recht.

Zoals in de loom swingende shuffle You Ain’t Actin’ Right waarin zijn gitaar keihard vlamt en waarin Bobby Whitlock aanwezig is met zijn warme orgel. De invloed van Luther Allison komt overduidelijk naar voren in de slowblues Saddest Thing met een woest brullende gitaarsolo. Baby I’m Through With You is vervolgens een lekker gemene, rauwe rocker met bijbehorend snerpend gitaarwerk. I Wrote It Down is een lomp stampende bluesrocker met een rauwe slidegitaar, die de speakers uit knalt. Lord Have Mercy heeft een gruizig, swampy geluid, dat zowel Creedence Clearwater Revival als Omar & The Howlers naar boven brengt en waarin Trevor’s gierende gitaar weer de hoofdrol opeist.
Naast dit bluesrock geweld is er nog meer aan de hand. Zo heeft de opener van het album, Jack, zowel rauwe Stones riffs als verzorgde Eagles/Joe Walsh invloeden in de aanbieding. De pompende rocker Future Plans, met stuwend pianowerk, zit dan weer meer richting Delbert McClinton. Dat geldt ook voor het hoekig pompende Storm Brewin’ met een Diddley beat en een rauw schurende slidegitaar. In het luchtig swingende, meer poppy, Murder In The First Degree, is dat McClinton geluid vermengd met het geluid van Dave Edmunds met een zeer aanstekelijk resultaat.
De afsluiter van het album, Everyday Angel, valt eigenlijk totaal buiten de rest van het album. Hier hebben we te maken met een atmosferisch softrock nummer die je eerder van een artiest als Bryan Adams zou verwachten.

Liefhebbers van hard, gemeen snijdend gitaarwerk kunnen met dit album weer lekker aan de bak. En dat zullen ze zeker niet erg vinden!

01. Jack
02. You Ain’t Actin’ Right