the tibbs another shot fired

The Tibbs – Another Shot Fired

Label: Record Kicks
Datum Release: 20 November 2020

Ze hadden de studio na dagen van hard werken aan het nieuwe album nog maar net verlaten toen plotseling dat hardnekkige virus Nederland in zijn greep kreeg. De Electric Monkey Studio was geen onbekende plek voor The Tibbs. Dit was bij uitstek de plaats waar het allemaal moest gebeuren. Het crème de la crème van de Nederlandse muzieksector, Di-Rect, The Deaf, Anouk, Douwe Bob, Ruben Hein, My Baby, Caro Emerald en niet te vergeten The New Cool Collective, hadden er tenslotte allemaal al eens opgenomen. Paul Willemsen, bekend van Lefties Soul Connection, Beans & Fatback, Michelle David & The Gospel Sessions, wist dit alles in goede banen te leiden en slaagde er dan ook in om The Tibbs weer op het juiste spoor te krijgen, of in dit geval beter gezegd: op de juiste sporen. Wanneer hij het vervolgens ook nog voor elkaar krijgt om de banden in Nashville bij Bob Ohlsson af te leveren, iemand die deels verantwoordelijk was voor de befaamde Motown-sound, dan kun je er in ieder geval zeker van zijn dat het onlangs verschenen ‘Another Shot Fired’ vanuit geluidstechnisch oogpunt gezien al zeker de moeite van het beluisteren waard is.

Tekst: Jeroen Bakker

Het debuutalbum ‘Takin’ Over’ dat vier jaar geleden werd uitgebracht kreeg prachtige recensies. De authentieke combi van stijlen die in een hedendaags jasje werd gegoten en de overtuigende live-presentatie ervan sloeg aan in binnen- en buitenland. De prachtige zangeres Elsa Bekman wist overal het publiek op subtiele en elegante wijze voor zich te winnen. Bijgestaan door een stel sterke en ervaren mannen om zich heen, werden The Tibbs gezien als een aanwinst in de vaderlandse muziekscene met internationale allure. In het najaar van 2018 kwam het plotselinge bericht dat Bekman de band zou verlaten. Het afscheidsoptreden in Hoorn was er een om niet snel te vergeten en het zag er echt naar uit dat het ook daadwerkelijk de laatste keer zou zijn dat we The Tibbs ooit op het podium zagen staan. Achter de schermen werd het vizier al op de toekomst gericht. Er zou hoe dan ook een vervolg komen met een nieuwe zanger of zangeres en dat er een opvolger zou komen voor dat alleraardigste ‘Takin’ Over’ stond ook al meteen vast. De audities werden al snel in gang gezet en pas op het allerlaatste moment kon de knoop worden doorgehakt. Roxanne Hartog zat namelijk nog in het buitenland en wist dat deze job uitermate goed bij haar zou passen. Vriendelijk doch dringend verzocht zij de band om nog even op haar terugkomst te wachten. Niet heel veel later konden The Tibbs met hun nieuwe aanwinst de studio boeken om te werken aan ‘Another Shot Fired’, de zo belangrijke opvolger.

Met Hartog is niet alleen een zeer getalenteerde, buitengewoon aantrekkelijke en enorm gemotiveerde zangeres binnen gehaald, er blijkt daadwerkelijk chemie te zijn ontstaan in de samenwerking. Niet onbelangrijk hierbij is het feit dat zij betrokken was bij het schrijfproces en dus een aanzienlijk deel van de teksten, met uitzondering van de instrumentale afsluiter ‘Circeo’ en het van haar voorgangster afkomstige ‘Tangled’, voor haar rekening heeft genomen. Gebleven zijn de dampende soul, vurige rhythm & blues, prachtige arrangementen waarin een belangrijke rol is weggelegd voor zowel de blazers als Hammond-orgel, en pakkende melodieën waarbij de jaren vijftig en zestig onmiskenbaar van grote invloed blijken te zijn. In oktober werd al de eerste single ‘Damaged Heart’ afgevuurd, een opgewekt klinkende up-tempo soulkraker over de gevaarlijke kanten van de liefde wanneer iemand zich kwetsbaar opstelt. Het geluid laat zich omschrijven als een mix van Stax, Atlantic, Motown en ook een vleug Northern Soul, Rocksteady en zelfs Ska zoals die indertijd uit de Studio One klonk, maar bevat toch ook elementen uit de hedendaagse muziek. De overduidelijke Tibbs-groove is in ieder geval steeds sterk vertegenwoordigd in zowel de uitbundige momenten als in de gevoelige tracks zoals ‘Close’ of het zonnige ‘Soul Of My Life’ waarin de gehele band uitermate ontspannen musiceert en daarbij goed gebruik maakt van de geboden vrijheid. Een sympathiek gebaar overigens om die eerdergenoemde ‘Tangled’ van The Tibbs en Elsa Bekman zo gepassioneerd uitgevoerd te zien worden door de huidige bezetting.

Het stembereik van Hartog komt goed naar voren in het ongepolijste ‘Mama Says’ of in de slepende soulballad ‘Get Us Through The Night’ die het grote gemis van de live-optredens nog eens extra vervelend doet aanvoelen. Wat zou het fijn zijn om deze snel weer mee te kunnen maken want wie haar ooit eens op het podium heeft mogen aanschouwen weet dat zij hier, zo oog-in-oog met een publiek, absoluut heel goed raad mee weet.

Met het uitbrengen van ‘Another Shot Fired’ hebben The Tibbs niet alleen zichzelf een plezier gedaan, het is een spaarzaam hoogtepunt in dit voor muzikanten zo moeilijke jaar, maar is er voor de luisteraar eveneens iets om naar uit te kijken en vervolgens van te genieten. Uit zeer betrouwbare bron weten we dat er hard wordt gewerkt aan een nieuwe concert-agenda, weliswaar met potlood ingevuld en een gummetje erbij maar toch…. Wij kunnen niet wachten om dit nieuwe materiaal allemaal live te mogen ervaren.

The Tibbs – Another Shot Fired
Tracks

1. The Main Course 02:57