Recensie: The Swamp Stompers – Shadows On The Wall (EP)

The Swamp Stompers – Shadows On The Wall (EP)
Releasedatum: 17 september 2018

Tekst: Filip Heidinga

De Australische band The Swamp Stompers begonnen in 2012 en zijn intussen toe aan EP nummer vijf. Ze begonnen erg sterk met hun debuut EP ‘Stepping Stones’ in 2015 en ook de volgende EP`s waren goed maar de laatste EP: ‘Suspended Suns’ was toch een stuk minder. Blijkbaar had de band dit zelf ook door en werden er wat dingen veranderd in de band. Intussen zingen alle drie de leden op het album en hebben ze geprobeerd om het ‘live gevoel’ op de plaat te zetten. Jammer genoeg zijn de heren nog nooit naar Nederland gekomen voor een optreden, dus hoe ze live klinken kunnen we slechts raden. Hun reputatie in Australië is die van een geweldige live band, dus misschien wordt het tijd dat The Swamp Stompers naar Nederland komen.

De EP begint met het up-tempo nummer Wishing I Had You. En met bijna vierenhalve minuut ook meteen het langste nummer van deze EP. Het nummer wordt opgerekt tot een lang nummer door een gillende gitaarsolo halverwege het nummer. De drums zijn zeer aanwezig tijdens dit nummer waardoor het nummer lekker swingt. Een lekker begin van deze EP. Hierna is het tijd voor de titeltrack Shadows On The Wall. Een stuk rustiger dan het eerste nummer maar wel het beste nummer van deze EP. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan dit nummer, iets wat je op de vorige EPs van deze band miste.
Dit lage tempo wordt nog even iets verder naar beneden gebracht met het nummer Wave. Waarbij de drum een keer niet overduidelijk aanwezig is. Door dit soort nummers laten The Swamp Stompers horen dat ze niet alleen maar funky up-tempo nummers kunnen maken, maar ook een rustig nummer aankunnen. Maar hierna gaat het tempo weer omhoog met Hey. Hey is een echt blues-rock nummer met veel gitaar en natuurlijk een duidelijk aanwezige drum.
Het laatste nummer van deze EP laat horen dat de heren hun ‘funk’ nog niet kwijt zijn. Tijdens dit nummer laat de band horen dat de Red Hot Chili Peppers een inspiratie voor hun zijn maar laten ze de blues ook niet los. Het resultaat is een echt Swamp Stompers nummer, zoals er vele op de vorige EP`s staan.

Kortom: En dan nu maar wachten tot de band naar Nederland komt zodat iedereen deze EP kan kopen na het optreden.

01. Wishing I Had You
02. Shadows On The Wall