Recensie: The Strata-Tones – Dressed Up To Fess Up

The Strata-Tones – Dressed Up To Fess Up

Format: CD/ Label: Fruition Records/ Release: april 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

De naam van de band, die is afgeleid van de naam van de Harmony stratatone gitaar, doet al vermoeden dat het gaat om “fifties” muziek en dat maken de Strata-tones meer dan waar op hun debuut CD “Dressed to Fess Up”. De groep komt uit Californië USA en bestaat, naast de oprichters zanger/gitarist Bruce Krupnik en de drummer Rick Pittman, uit de zangeres Valerie Johnson, harmonicaspeler Kevin McCracken, keyboard/Hammond speler Ken Burton en de bassist Wil Anderson. Tijdens optredens zijn ze in stijl gekleed zoals in de jaren vijftig en beginjaren zestig gebruikelijk was. En de muziek staat als een huis! Valerie Johnson is een geweldige zangeres met een expressieve stem die zowel op ballads als op het wat ruigere werk zeer goed tot zijn recht komt. Invloeden van Etta James, Bessie Smith en vooral Koko Taylor zijn goed te horen. Ze heeft eind jaren negentig ook nog even opgetreden met Big Brother & The Holding Company, waarvan in de jaren 60 Janis Joplin deel uitmaakte. Het enige live nummer “Ball and Chain” (bekend van Big Brother & The Holding Company met Janis Joplin), wordt op een fantastische manier uitgevoerd en laat zien waartoe deze zangeres vocaal in staat is. Bruce Krupnik is geïnspireerd door de uitstraling van de fifties en vroege jaren zestig muzikanten zoals James Brown, Jackie Wilson, Dean Martin etc. Hij speelde ondermeer surf, rock en Americana maar zijn hart ligt net zoals bij de andere leden van de Strata-tones bij de blues, die de basis is van deze CD. Ook de andere bandleden zijn zeer ervaren muzikanten die veel muziekstijlen hebben gespeeld en beheersen. De mix van allerlei muziekstijlen zoals o.a. R&B, soul, funk, blues en country komt verrassend goed uit de verf op deze CD, die verre van overgeproduceerd is en mede daardoor erg spontaan klinkt.  Er staat echt een band te spelen!

Er staan 2 covers op deze CD: het swingende eerste nummer “Keep On Cookin’ ” (BJ Thomas), dat aantoont dat de band bestaat uit solide muzikanten, die met veel plezier en energie samen spelen. De andere cover is het reeds aangehaalde “Ball and Chain”( Big Mama Thornton). De overige nummers zijn eigen composities. “T.W.F.S.” is het enige instrumentale nummer op deze CD.
Hoogtepunten zijn ook: “Did You Ever” een lekker uptempo ‘rock’ nummer , “Lovers Lost & Found” een echt bluesnummer met geweldig mondharmonica  spel van McCracken,   “Together For Some Time” een ballad met meeslepende zang van Valerie Johnson en het funky “Treat Your Woman Right”. Eigenlijk staan er alleen maar goede nummers op deze CD. “Dressed Up To Fess Up” laat horen dat de Strata-tones ‘dedicated to the blues’ zijn en dat hier met veel gevoel hebben weergeven. Kortom: een aanrader!

P.S. Op 1 mei a.s. een interview met de Strata-tones in het radioprogramma Purple Haze op RTV Katwijk. Zie:http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/?p=359