Recensie: The Storyville Mob – Your Last Day (EP)

The Storyville Mob – Your Last Day (EP)
Format: CD (EP) – Digital / Label: Spinnup Records
Releasedatum: 23 maart 2018

Ik ga in het geval van deze EP van de band The Storyville Mob niet klagen over het feit dat er slechts vier nummers op de EP staan. De vier nummers, die erop staan klinken namelijk zo lekker dat ik al tevreden ben. Natuurlijk had ik er wel meer willen horen maar dat komt dan wel als de band een volwaardig album gaat afleveren
De band komt uit The Llanrwsst Delta, Noord Wales en bestaat uit Jon Williams (bas), Ben Sterriker (zang, piano), Steve Beyrion (drums) en Mark Hedge (gitaar). Hun geluid is flink door de blues beïnvloed maar eveneens door de garagerock. Dat houdt dan in dat er af en toe flink op de fuzzgitaar gebeukt wordt. Verwacht echter geen wild rockende garageblues want de band heeft er een flinke dosis eigen geluid doorheen gemengd, dat af en toe langzaam en dreigend klinkt.

Hunting You Down is de openingstrack van de EP en wordt geopend door de langzame bluespiano van Ben Sterriker. Het nummer gaat verder als melancholieke ballad met doorleefde zang van Ben. Pas op het eind valt de rest van de band in met een snerpende gitaarbijdrage van Mark. Een mooi soulvol nummer! Hustle heeft een stuwend piano start waarin een soort “The Jean Genie”-achtige riff wordt ingezet. Het nummer blijft gedurende het hele, bluesy, nummer door pompen met de gruizige zang van Ben en de smerig fuzzende gitaar in de hoofdrollen.
Donkere, haast Link Wray-achtige gitaarriffs openen I’m Addicted dat onverwachts over gaat in een soort funky blues, steunend op de rauwe fuzzgitaar en de rauwe soulstrot van Ben. Het titelnummer, Your Last Day, begint als een dreigend, traag soort garage blues met gemeen raspende slide, hypnotiserend bonkende drums en bas en bluesy pianoakkoorden. Een haast bluesmantra-achtig nummer met extreem raspende zang. Halverwege gaat het nummer er ineens in lichte galop vandoor richting een harde psychedelische fuzzclimax.

Deze EP van the Storyville Mob geeft een goed beeld van het eigen geluid van deze band en doet mij in elk geval reikhalzend uitkijken naar een volwaardig album.

01. Hunting You Down
02. Hustle