Recensie: The Sick Boys – Don’t Stop The Rock & Roll (EP)

The Sick Boys – Don’t Stop The Rock & Roll (EP)
Format: CD – Digital / Label: Buenritmo Producciones SL
Releasedatum: 9 maart 2018

Het is hoog tijd om te bewijzen dat er wel degelijk swingende rock & roll en rhythm & blues klanken uit Spanje kunnen komen. Gelukkig hebben we daar de band The Sick Boys uit Barcelona voor, bestaand uit Roland Comas (gitaar, zang), Jordi González (zang), Carles Seara (trompet), Raul Castro (trombone), Victor Herranz (bas), Arnau Julia (drums) en Andreu Ros (piano).
Op hun nieuwe EP bewijzen zij een feestband bij uitstek te zijn die een zeer aanstekelijke mix van rock & roll, swing en rhythm & blues spelen.

Ze gaan direct enthousiast van start met het titelnummer Don’t Stop The Rock ‘n’ Roll. Een rock & roll nummer in de beste Jerry Lee Lweis/Little Richard traditie. De swingende blazers zijn duidelijk de meerwaarde in deze band. Maar vlak ook het Chuck Berry-achtige puntige gitaarwerk en het wilde pianospel niet uit. Het Spaanstalige El Huracán opent met de onuitroeibare Bo Diddley beat. Deze wordt hier vermengd met een haast de Dijk-achtige geluid, mede veroorzaakt door de soulvolle blazers. Er waant zelf een funky beat in dit nummer rond. De razende piano en rock & roll gitaar houden het rock & roll gehalte hoog. Takin’ Out The Trash is een swing nummer a la Louis Jordan maar dan, zeer vakkundig, gemengd met een Matt Bianco-achtig popswing geluid . Het hoge meezing gehalte en de swingende blazers maken dit nummer tot een waar feestnummer.
Als laatste komt er nog een swingnummer langs in El Hombre Del Frac. Een nummer waarvoor Cab Calloway’s “Minnie The Moocher” model lijkt te hebben gestaan.

Heb je zin in feestelijke rock & roll en rhythm & blues klanken? Dan moet je deze EP onmiddellijk in huis halen!

01. Don’t Stop The Rock ‘n’ Roll