The Scabs – Favourites
Format: CD – Digital / Label: PIAS Records
Releasedatum: 22 maart 2019

De Belgische band The Scabs bestaat dit jaar 40 jaar! Normaal gesproken is dat een heuglijk feit maar in het geval van deze band uit Diest is het een heuglijk feit met een behoorlijk grote rouwrand. De oer-rocker van de band, Willy Willy, overleed namelijk afgelopen 13 februari. En hij is niet het eerste sterfgeval waarmee de band te maken kreeg. In 2013 overleed Fons Sijmons en in 2016 Berre Bergen.
Willy Willy speelde nog wel een belangrijke rol bij het samenstellen van dit jubileumalbum. Samen met zanger-gitarist Guy Swinnen en drummer-zanger Frankie Saenen koos hij de nummers uit.
Het is mij altijd een raadsel gebleven waarom The Scabs in ons land niet aansloegen. In de beginjaren van de band, begin jaren ’80, speelde het new wave geluid nog een grote rol in hun geluid. Ze klonken als een felle mix van T.C. Matic en Killing Joke en geleidelijk aan veranderde dit geluid in een meer Rolling Stones-achtig rock geluid waarbij ook altijd een aanstekelijk popgeluid nabij was.
Op dit jubileumalbum komen al deze fases van de band voorbij.

De opener is de single Nothing On My Radio uit 1992 in een live uitvoering uit 2007. Hier blijkt dus dat the Scabs uitgegroeid waren tot een geoliede rockband waarin Willy Willy voor de rauwe rand zorgde. In Turn It Up uit 2015 zitten zowel “Rhiannon” licks verborgen als Stones-achtige riffs. I Need You is in een unplugged versie te horen en The Scabs rocken dus ook akoestisch met een Dylan-achtige geluid.
Dan komen de beginjaren van de band voorbij zoals Waste My Breath van het debuutalbum “Here’s To You, Gang!” uit 1983, dat geproduceerd werd door top producer en T.C. Matic gitarist Jean-Marie Aerts. Een hoekig wave nummer met, natuurlijk, een hoog T.C. Matic gehalte. Ook de debuutsingle So Called Friends is van de partij. Op deze single uit 1981 doen The Scabs aan Ghe Gang Of Four en Wire denken.
Op Better Off Without Me uit 1988 hoor je hoe het geluid van The Scabs tot een meer popachtige sound was veranderd. Willy Willy zorgt wederom voor een rauw brullende gitaarsolo. In Don’t You Know uit 1991 is het geluid van de band eerlijk verdeeld over 50% pop en 50% rock. Robbin’ The Liquor Store is één van de hoogtepunten van het album. Een funky rocker met felle gitaarlicks en soulvolle blazers. Ook lekker is de live uitvoering (uit 1985) van Matchbox Car, dat in Helsinki werd opgenomen. Absoluut hoogtepunt is het door Willy Willy gezongen Mesa Boogie Feedback dat even rauw klinkt als Neil Young & Crazy Horse.
Eigenlijk zijn er te veel hoogtepunten om op te noemen op dit album.

The Scabs mag gewoon gezien worden als één van de topbands van niet alleen België maar van heel Europa! Dit is een zeer respectvol jubileumalbum geworden, dat ook geldt als één groot eerbetoon aan Willy Willy.

01. Nothing On My Radio
02. Turn It Up
03. I Need You