Recensie: The Royal Southern Brotherhood – The Royal Southern Brotherhood

The Royal Southern Brotherhood

Format: CD/ Label: Ruf Records –MunichRecords / Release: 21 May 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

In 1971 maakte ik kennis met Southern Blues&Rock door het album (in die tijd een dubbelelpee geheten) “Live at the Fillmore East” van de Allman Brothers. Een jaar later verscheen het album “Cabbage Alley” van de (funk)groep The Meters uit New Orleans,  geproduceerd door een andere grootheid uit New Orleans: Allen Toussaint. Daarmee was Southern Blues&Rock en ook Funk definitief op de kaart gezet. Groepen als Lynyrd Skynyrd, Wet Willie een andere Southern Rock groepen veroverden de wereld. De gebroeders Duane en Greg Allman waren overigens al in de zestiger jaren actief en brachten bijvoorbeeld twee albums uit met de  groep Hour Glass.

Ruim veertig jaar later blijkt deze muziek nog steeds springlevend en verrassend te zijn. De zoon van Gregg Alman: Devon Allman (gitaar, zang) speelt nu samen met Cyril Neville (percussie, zang), die ook op  het album “Cabbage Alley” te  horen is, in The Royal Southern Brotherhood. De overige leden van deze (super)band zijn: Mike Zito (gitaar, zang), Charlie Wooton (bas) en Yonrico Scott  (drums).

En deze groep bracht op 8 mei jl. een meesterlijke CD uit genaamd: The Royal Southern Brotherhood. Het album begint  overweldigend  met “New Horizons” met een weergaloze ‘funky guitar groove’. Dan volgt “Fired Up!” met gitaarspel dat aan Carlos Santana in zijn beste jaren doet denken. Het mooi gezongen, relaxte bluesy “Left My Heart In Memphis” van Devon Allman is een ander hoogtepunt, net zoals de reggae-achtige cover “Fire On The Mountain” (Grateful Dead) met een wel heel sfeervol slide gitaarspel. “Nowhere To Hide” is ook zo’n fantastisch nummer, met weergaloos gitaarwerk, dat aan Duane Allman doet denken. “Hurts My Head” idem dito en met de onbevangenheid zoals de gebroeders Allman die destijds met de groep Hour Glass tentoon spreidden. En zo kan ik doorgaan want alle nummers op deze gevarieerde CD zijn meer dan geweldig, maar ik zou zeggen: Luister naar deze CD en laat de muziek je overtuigen.

Tracklist
New Horizons
Fired Up!