Recensie: The Rob Ryan Roadshow – Coming Home

The Rob Ryan Roadshow – Coming Home
Format: CD / Label: Rhythm Bomb Records
Releasedatum: 5 oktober 2018

The Rob Ryan Roadshow is een Berlijnse band rond de Amerikaanse zanger-gitarist Rob Ryan. Deze band verzorgde in het verleden al de voorprogramma’s van o.a. Imelda May en The Bosshoss. De band bestaat verder uit Boris Israel (drums, percussie), Jaco Bertacco (sologitaar) en Ralf Sommer (upright bass). Er wordt ons op dit vijfde album een mix beloofd van Americana, blues en rockabilly. Zet daar gerust ook maar garagepunk bij want die is ruim vertegenwoordigd.

Nog niet in de opener Free. Dat is namelijk een honky tonk song met een bluesy geluid. Loom swingend met een rauw riffende gitaar en John Fogerty-achtige zang waardoor het geluid van Creedence Clearwater Revival nooit ver weg is. De knallende rockabilly song Marleen is een nummer in een aanstekelijk Dave Edmunds-achtig decor met een diep twangende gitaar. Het overbekende Got My Mojo Working is in een broeierig rockabilly jasje gestoken. Een prima pompend nummer met rauwe gitaarriffs en loeiende harmonica. In het lome Night Bus gaat de band voorzichtig op een wat jazzy toer met sprankelend gitaarwerk in een jazzy solo.
Met een titel als First Rodeo verwacht je toch een honky tonk song maar hier is toch echt sprake van een stuwende mix van blues en rockabilly met rauw glijdend slidewerk. Sleepless Blues is een warme mix van country swing en rockabilly met hoofdrollen voor de warme jazzy gitaar van Jaco Bertacco en de razend roffelende drums van Boris Israel. In de countryballad Let The Heartache Begin laat Rob zich van zijn gevoelige maar ook soulvolle kant horen. Het gaat hier dus niet om een cover van het Long John Baldry nummer hoewel deze versie op diens repertoire had kunnen staan. Catwalk Baby spettert gelijk je speakers uit. Een vol gas swingend rockabilly nummer met een smerig garagepunk geluid met uiteraard een snijdende fuzzgitaar. Ook Soldier On leunt tegen de garagepunk aan, vol hoekig hakkende gitaarriffs, die af en toe aan “London Calling” van The Clash doen denken.
Ook het van Thin Lizzy bekende Whiskey In The Jar wordt door een fuzzend rockabilly bad gehaald met als resultaat een niet geheel overtuigende, ietwat afgeraffelde cover. Na het broeierig Americana nummer Coming Home volgt een zwaar fuzzende garagerock versie van het Andre Williams nummer Shake Your Tailfeather. Blackout is voorzien van een Bo Diddley beat en loeiende harmonica en klinkt niet voor niets als een kopie van “Willie And The Hand Jive”. Rob neemt van ons afscheid met een solo uitgevoerde cover van Faron Young’s Four In The Morning.

Al met al hebben we hier te maken van een zeer vermakelijk en zeer swingend album!

01. Free
02. Marleen