Recensie: The Reverend Peyton’s Big Damn Band – Between The Ditches

The Reverend Peyton’s Big Damn Band – Between The Ditches

Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst:  Jan Marius Franzen

De CD “Between The Ditches”  van de Reverend Peyton’s Big Damn Band,  bestaande Josh Peyton (zang, gitaar, mandoline) , zijn vrouw Breezy Peyton (wasbord, zang) en een verre neef Aaron Persinger  (percussie),  is een verademing.  Geen risicoloos gedraai op de vierkante meter, maar niet alledaagse lekkere vette rockende country blues met veel passie en energie uitgevoerd. De vonken spatten er vanaf op deze zeer verrassende CD.
‘Dominee’ Peyton  is een uitstekende gitarist, die onder andere het ‘slide’ gitaarwerk en ‘finger picking’ tot in de puntjes beheerst. Aaron Persinger  is een  gedreven en precieze drummer  en Breezy is ongeëvenaard met haar wasbord.  Alle nummers zijn zelf geschreven en de teksten zijn zeer de moeite waard.  De muziek is geïnspireerd door  Josh Peyton’s held Charlie Patton, maar klinkt nergens ouderwets. Integendeel!
Het begint meteen goed  met het pakkende en meeslepende “Devils Look Like Angels”. Stuwend drumwerk van Aaron Persinger,  mooi gitaarwerk en de donkere zang van Peyton maken  dit nummer tot een van de beste nummers van het jaar. Daarna volgt het ene pareltje na het andere. Het  ‘swampende’   “Something For Nothing”,het countrybluesachtige  “We’ll Get Through “,  “Big Blue Chevy ’72”,  een nummer wat aan het beste van Creedence Clearwater Revival doet denken en zo gaat het maar door.  48 minuten lang wordt de ene verrassing na de andere voorgeschoteld.
Absolute hoogtepunten zijn voor mij:  “Devils Look Like Angels”, “Big Blue Chevy ’72” ,”The Money Goes” en het subtiele en oorspronkelijke  nummer  “Brown County Bound”, dat laat zien dat ze niet alleen up-tempo  nummers kunnen spelen, maar ook een prachtige ballad kunnen neerzetten.

Kortom:  een verrassende,  ijzersterke, intense en zeer gedreven CD die van het begin tot eind blijft boeien. Een ‘must have’ voor de echte oorspronkelijk roots en blues fanaat .

1.  Devil’s Look Like Angel’s
2. Something For Nothing