Recensie: The Record Company – All Of This Life

The Record Company – All Of This Life
Format: CD – Digital / Label: Concord Records
Releasedatum
: 22 juni 2018

Als er in de aankondiging van een album gerept wordt over een mix van blues en Stooges-achtige muziek, zit ik gelijk rechtop in mijn stoel. Ik ben namelijk gek op smerige rauwe muziek! Wanneer dan bij beluistering van dat album blijkt, dat de Stooges invloeden niet te vinden zijn zou ik hevig teleurgesteld kunnen zijn. Zou, want het album in kwestie, het nieuwe album van het trio The Record Company, is namelijk een prima album geworden dat vol staat met rauwe bluesy muziek. En nog eens een zeer gevarieerd album ook!
The Record Company is een trio uit Los Angeles, dat bestaat uit Alex Stiff op bas en gitaar, Chris Vos op zang, gitaar, steelgitaar en harmonica en Marc Cazorla op drums en piano.

Dit is hun tweede album, dat opent met Life To Fix. Een dreigende dreunende rocker waarin de stug doorbonkende drums en de soepel groovende bas de basis leggen waarover de branderige bluesy gitaarriffs los kunnen gaan. Vreemd genoeg hoorde ik in dit nummer INXS invloeden, mede door de zang van Chris Vos.
I’m Getting Better (And I’m Feeling It Right Now) brengt op een zeer prettige wijze het opwindende geluid van de oude Pretty Things terug, vooral door de rauw huilende harmonica. Een lekker rauwe bluesrocker. In de lome bluesy ballad Goodbye To The Hard Life weet zanger Chris Vos ook een geknepen hoge stem te produceren, die lijkt op het geluid van Mick Jagger, uit de tijd dat die in een te strakke discobroek rondliep. En dat allemaal in een prachtige soulvolle ballad.
Make It Happen opent met een heerlijk rauwe slidegitaar waarna een pompend bluesritme wordt ingezet, dat uiteindelijk resulteert in logge beukende bluesrock. You And Me Now klinkt als the Rolling Stones in hun “Wild Horses” periode en daar past de fraai huilende steelgitaar perfect bij. Ook The Movie Song doet aan de Stones denken. In eerste instantie dacht ik “You Can’t Always Get What You Want” te horen te krijgen want dit nummer ademt namelijk dezelfde sfeer uit. Ook het geluid van The Black Crowes kwam bij mij boven borrelen. Een overbekend drumritme opent de pompende bluesrocker Coming Home waarin een smerig garagerock, haast glamrock-achtig, geluid zit.
Na de broeierige semi-akoestische ballad Night Games pompt de super logge bas het nummer Roll Bones op gang en maakt de weg vrij voor een uitzinnig smerig huilende slide. The Record Company sluit het album af met de intieme ballad I’m Changing.

The Record Company heeft dus gewoon weer een heerlijk rauw bluesrock album afgeleverd.

01. Life To Fix
02. I’m Getting Better (And I’m Feeling It Right Now)