Recensie: The Real Gone Tones – Backseat Bingo

The Real Gone Tones – Backseat Bingo
Format: CD – LP – Digital / Label: El Toro Records
Releasedatum: 26 januari 2018

Code oranje is zojuist voor zo’n beetje heel Nederland afgeroepen en de mussen vallen zowat dood uit de dakgoot. Zo warm en benauwd is het momenteel. En dan druk ik op de PLAY knop van de cd-speler en kan ik de neiging om mee te swingen op de klanken van deze Poolse band The Real Gone Tones toch niet onderdrukken. Het gebodene op dit album is dusdanig swingend dat je er absoluut niet stil bij kan zitten.
De band drijft voor een groot deel op de zang van Maria Marvel maar de rest van de band mag zeker niet onvermeld blijven. Little Jim op de double bass, Boppin’ Bob op drumsç Gregory Pick op gitaar en Simon Paco Nunez op zag en harmonica bewijzen een solide band te zijn, die in staat is om authentieke 50’s rockabilly te produceren, die af en toe vermengd wordt met country, psychobilly en blues. Na hun debuutalbum ‘Hot Mess’ uit 2016 is dit het tweede album van deze rockers uit Warschau.

Een album, dat opent met het rockabilly nummer Piglet. Een nummer met een flinke dosis country waarin de Wanda Jackson-achtige zang van Maria quasi onschuldig klinkt. Gregory Pick levert twangend gitaarwerk af. Stick With It is een luchtiger boppend rockabilly nummer met schelle krachtige zang. Het bluesgehalte in Watch Out is behoorlijk groot door de rauwe buesy zang van Maria en het branderige pompende harmonicaspel van Simon Paco Nunez. In het luchtig rockende Black Coffee klinkt Maria bij vlagen als het rockabilly zusje van Nina Hagen, bijgestaan door een twangende gitaar en huilende harmonica. Simon Paco Nunez zingt Golden Tooth. Door zijn “paniek stem” klinkt dit nummer als een Cramps nummer. White Meat Mick is een stomend snelle rockabilly song waarin Maria haar teksten in een sneltreinvaart op ons afvuurt en bassist Little Jim zich een ongeluk “slapt” op zijn bas. Cheap Thrills is een loom bluesy rockabilly duet van Maria en Simon. Na een valse start start Gregory al boppend het met country doordrenkte rockabilly nummer Mr. Think Big. Easy Lover leunt vervolgens weer tegen de garagerock aan met gemeen rauw gitaarwerk. Hard Luck is een bluesy rockabilly nummer in de stijl van bijvoorbeeld the Paladins. Na een drum intro dat aan “Keep A Knocking” doet denken, gaat Hunt, mede door de zang van Simon, weer de garagerock kant van The Cramps op.
The Real Gone Tones sluiten het album af met nog zo’n onweerstaanbaar swingend rockabilly nummer, Glass Eyed Mindy.

Deze band komt uit Polen? Als je “uit de USA” had gezegd had ik je ook geloofd!! En dat zegt genoeg over de prima kwaliteit van deze band!

01. Piglet