The Ramblin Bandits – On A Hill
Format: CD / Label: Rhythm Bomb Records
Releasedatum: 15 oktober 2016

Tekst: Rick Kanselaar

Dat er veel moois en goeds uit Denemarken komt op muzikaal gebied mag geen verrassing zijn, en ook op het gebied van rockabilly is er veel te genieten met deze debuut -cd van The Ramblin Bandits getiteld ‘On A Hill’. Een band die nog net geen jaar bestaat maar meteen zijn visitekaartje afgeeft met dit album. 3 Vikingen met een voorliefde voor rauwe rockabilly staken de koppen bij elkaar en besloten hun ervaren krachten te bundelen in The Ramblin Bandits. En dat bleek een meer dan goed besluit. Snel, eerlijk en hard en waar de energie van af spat als zweet van het voorhoofd van een havenarbeider.

Opener Why Why Why is meteen raak en geeft dat energieke gevoel goed weer. Uitgangspunt is rockabilly maar deze bandieten maken ook gretig gebruik van surf, blues, garage en andere aanverwante artikelen. En dat in een volstrekt eigen mix van zelfgeschreven nummers. In alle nummers is de ritmesectie de drijvende kracht, met basic killerdrums en natuurlijk het prachtige geluid van de staande bass. Het gitaargeluid van de gretsch is crisp & clear en behoort zeker tot de sterke kanten van The Ramblin Bandits, luister in dit geval maar naar Rock Bop Bop en Bankrobber Joe en je bent verkocht.

Knock Knock opent met slaps op de bass om vervolgens in lekker tempo zijn weg te vervolgen, ook al een van de vele hoogtepunten van het album. Deze band heeft het simpelweg in zich om binnen het genre een grote naam te gaan worden. Boekingen voor de komende tijd heeft de band al binnen voor festivals en gigs in zowel binnen als buitenland. Shoot Shoot lijkt op een song van Johnny Cash maar The Ramblin Bandits weten er hun eigen up-tempo draai aan te geven en dit nummer zal ook zeker een voetjes-van-de-vloer killer gaan zijn tijdens de live optredens.

Talk Dirty is een persoonlijk favoriet met zijn heerlijk gitaarwerk en rock ’n roll attitude en zo belanden bij de laatste songs van het album waarbij opvalt dat het niveau hoog blijft. Afsluiter is Bahama Mamma en hier gaat nog een keer het gas er vol op, een magnifiek nummer waar alles te samen komt, de rauwheid, de originaliteit en vooral het speelplezier. Met dit album hebben The Ramblin Bandits een knaller van een plaat gemaakt, perfect voor vette wilde feestjes. Gauw naar Nederland laten komen !

01. Why Why Why
02. Gamblerman Blues
03. Going Places