The Piaggio Soul Combination – This Is The Piaggio Soul Combination
Format: CD – LP / Label: Sonic Rendezvous – Irma Records
Releasedatum: 8 februari 2019

De combinatie van soul en latin jazz blijkt door de jaren heen een erg populaire mix. Zo waren de Engelse mods uit de jaren ’60 gek op deze muziek en zijn de liefhebbers van de Northern Soul ook gek op deze muziek. En blijkbaar is er in Italië ook een goede voedingsbodem voor deze muziek want de band The Piaggio Soul Combination uit Pisa bewijst op haar tweede album dat met deze muziek ook swingend uit de voeten kan.

De band bestaat uit Marco Piaggesi (zang, piano, Hammond, clavinet, gitaar, bas), Michele Malasoma (drums), Gio Renzo Baccelli (percussie), Michelangelo Pardini (bas), Andrea Milano (altsaxofoon), Cesare Errico (tenorsaxofoon), SaverioGrasselli (gitaar) en Luisa Briguglio (zang).

Alle voor een swingend soul jazz boogaloo album benodigde elementen zijn aanwezig. Een pompend Hammondorgel, een groovende ritmesectie, sprankelende percussie, een soulvolle blazerssectie en lichtgewicht zang. Elementen, die garant staan voor een swingend feestje.

En dat feestje gaat het hele album door. Te beginnen met Do The Breath. Een duidelijk op “Funky Broadway”gebaseerd nummer met dezelfde funky drive met vette bas en swingende drums, een pompend Hammond orgel, snijdend gitaarwerk en uiteraard percussie voor de latin jazz connectie. De zang van Luisa klinkt, met name door haar ietwat gebrekkige Engels, aandoenlijk en de blazers klinken zeer soulvol.
Let Me Be My Way is een zo mogelijk nog vetter groovend nummer met krachtig pompende blazers en een super vette groove. Hier klinkt Luisa behoorlijk soulvol. De speels tikkende percussie is mede verantwoordelijk voor een ouderwetse swinger. Ook Popcorn Freeze swingt als een tierelier maar dan meer op een latin jazz dance manier waarin James Brown’s “Papa’s Got A Brand New Bag” een zeer duidelijk invloed heeft gehad. De hoofdrollen zijn in dit nummer weggelegd voor de blazers.
Dan is het tijd voor een latin jazz boogaloo in Take Advantage met zang van Marco. Een uptempo pomper met ruime solospots voor het orgel en de saxofoon. In It’s Only Teen Life schakelt de band over naar swingende soulpop met een Northern Soul geluid waarin de lichtgewicht zang van Luisa prima uit komt.
De titel zegt het al! My Baby Likes To Boogalooo is een funky latin boogaloo. Uiteraard weer uiterst dansbaar vol met krachtig blazerswerk en een lekker twangende gitaar. De percussie speelt een grote rol in het rijkelijk georkestreerde latin soulnummer Latin Soul Music. Costarica Pink is daarna een lome instrumentale swinger met een hoog latin gehalte a la Willie Bobo.
De soul is het belangrijkste ingrediënt in het mid-tempo Flyin’ So High. Een lui pompend nummer dat enigszins aan “Blood Is ThickerThan Water” van William De Vaughn doet denken.
Mohair Sam is een rhythm& blues klassieker, die geschreven werd door Dallas Frazier en bekend werd in de uitvoeringen van o.a. Charlie Rich en Slim Harpo. Hier is het nummer te horen in een 50’s rhythm & blues versie met een lichte latin touch. Ook Night Train is een cover en wel van de 50’s hit van Buddy Morrow. Op dit album is het nummer behoorlijk opgepept tot een opgewekt soulvolle swinger met een geluid dat aan The Mar-Keys doet denken.
De band sluit het album suikerzoet af met het deinende Don Giovanni waarin het geluid van de 60’s meidengroepen als The Ronettes te horen is.

Haal je dansschoenen alvast maar tevoorschijn want stil zitten is bij dit album absoluut geen optie. The Piaggio Soul Combination acht ik in staat om elk optreden om te zetten in een waar dansfeest!

01. Do The Breath