The New American Farmers – Old Man On The Front Porch
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 2 april 2018

De cigar box gitaar, oftewel sigarenkist gitaar, is niet geheel onbekend in de muziekwereld. Zo was Bo Diddley al in de 50’s en 60’s met zo’n aparte vierkante gitaar te zien en zien we tegenwoordig ook Seasick Steve op deze gitaar spelen. Naast het visuele aspect is het harde, scherpe geluid van de cigar box gitaar kenmerkend.

Cigarbox Henri uit Dalfsen ontwerpt deze gitaar in Nederland en organiseert ook jaarlijks een Cigar Box Festival. Dit jaar zal de vijfde editie hiervan plaats vinden in cafe Calluna in Ommen op zaterdag 1 september. Daarnaast heeft Cigarbox Henri zijn eigen band, The New American Farmers.
Naast Cigarbox Henri bestaat de band uit Petra Klaver (zang en gitaar), Paul Schuurman (drums en percussie), Albert Siemers (bas) en John Beumer (bluesharp) Een band, die beweert dat zij een “licht ontvlambare mix van roots, blues, Americana en garageblues” speelt. Ik wil om te beginnen hun eigen omschrijving van hun geluid ietwat ontkrachten. Licht ontvlambaar klinkt het op hun hele album vrijwel nergens.
Er zijn een aantal nummers, die wel lekker rauw klinken, zoals de opener Blues Meets Rock. Een rauwe rocker met een rauw scheurende bluesharp. In dit nummer is wel erg opzichtig geleend van “Ridin’ On The L + N” van The Bintangs. De cigar box slide klinkt hier lekker smerig maar dat kan dan weer niet gezegd worden van de te nette zang. Stand Up And Get Sober Now gaat in dezelfde stijl verder. Een ZZ Top-achtige boogie met wederom wat stramme zang. Daarna is het tijd voor het skiffle achtige Please Don’t Bring me Flowers met de harmonica huilend en pompend in de hoofdrol. Dit nummer zal het tijdens liveoptredens ongetwijfeld goed doen maar op dit album klinkt het door al die “gekke” geluidjes (fietsbel, fluitjes, kazoo) toch wel wat lullig. Het scherpe geluid van de cigar box gitaar komt prima tot zijn recht in de akoestische solospot Song From The South. The Sound Of That Small Box is dan weer een doorsnee bluesshuffle die door het rauwe harmonicawerk wat opgekalefaterd wordt. De zang in dit nummer wordt verdeeld tussen Henri en Petra. Petra blijkt een lui, zwoel stemgeluid te hebben. Het zou beter geweest zijn voor dit album als zij wat meer nummers, of allemaal, had gezongen. Een lichtpunt is smerige, Red Devils-achtige, boogie That House Of Love met een stevig riffende rauwe cigar box gitaar en scheurende harmonica. Ook de vervormde zang is hier een pluspunt. Key Of My Door gaat gelukkig op dezelfde voet door. Een rauwe smerige boogie op volle snelheid gespeeld.
Helaas zakt het album daarna weer als een uitgedoofde sigaar in met het rommelige hillbilly-achtige 3 Strings On The Front Porch. Een nummer, dat maar niet op gang wil komen. Wel weer prima zang van Petra trouwens. Tot slot krijgen we dan nog These Boots, dat gewoon “These Boots Are Made For Walking” van Nancy Sinatra is. Hier noemt de band zich trouwens even The Boothill Stompers, vraag mij niet waarom! Door de uiterst belabberde geluidskwaliteit is deze versie totaal overbodig.

Ik ben blij dat deze band het geluid van de cigar box gitaar wat meer onder de aandacht wil brengen. Maar ik had gehoopt op een veel smeriger klinkend album. Nu klinkt het bij vlagen gewoon te netjes en staan er toch wat storende, nietszeggende nummers op het album.

Wil je de cigar box gitaar echt in volle glorie mee maken, adviseer ik je om op 1 september naar café Calluna in Ommen te gaan voor het Cigar Box Festival!

01. Blues Meets Rock
02. Stand Up And Get Sober Now