The Mudbirds - Stumble Trip

Recensie: The Mudbirds – Stumble Trip
Release datum: 19 september
2015. Eigen beheer

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

We hebben er jaren op moeten wachten, maar de tweede cd van The Mudbirds is sinds een paar weken een feit. Liefhebbers van akoestische countryblues en jankende bluesharp komen, net als op de debuutplaat van de band, ook nu weer aan hun trekken.

The Mudbirds, uit het Friese Oude Bildtzijl, bestaan sinds 2007 en bestaat uit René Tweehuysen op dobro, bottleneck slide gitaar en weissenborn (een lap slide guitar) en Alan Laws op mondharmonica, zang, gitaar en shruti box (een instrument vergelijkbaar met een harmonium). Het duo won in 2011 The Dutch Blues Challenge en vertegenwoordigden in 2012 Nederland op de International Blues Challenge in Memphis, USA. Hun debuutplaat Slick Blues verscheen in 2010 en nu, 5 jaar later, is er de opvolger Stumble Trip.

Stumble Trip is expressiever en steviger dan de voorganger. Voor wie harde bluesrock met striemende elektrische gitaren verwacht op deze plaat: dat is nooit de stiel van The Mudbirds geweest en ontbreekt dan ook op Stumble Trip. Wat hoor je dan wel? Prima akoestische countryblues met een scherpe Alan Laws op bluesharp en zang en een smeulende René Tweehuysen op dobro en slide. Was de eerste plaat nog relatief ingetogen van toon, de opvolger klinkt in de veertien tracks wat harder. Denk Bas de Haan en Luka Bloom wat betreft expressieve aanslag op de gitaar en mondharmonica.

Alle songs zijn geschreven door The Mudbirds, René Tweehuysen en Alan Laws, met het nummer Hard Time aangemerkt als traditional arranged door The Mudbirds. Blueskenners zullen er aangaande de lyrics al snel Hard Time Killing Floor Blues van Skip James in herkennen als inspiratiebron. Time Comes Time Goes is een voortjakkerende blues en Money Talks in Your Head een kalme countryblues met scherp gitaarspel. Net als op hun debuut staan er nu ook weer instrumentals op, zoals Flat Lands met zeer mooie invulling van Tweehuysen op dobro, lap steel gitaar en op Reed Shunting Laws op jankende mondharmonica.

Niet alle nummers vind ik sterk. De gitaar op Climb to Your Decline vind ik te zenuwachtig en nerveus om het nummer ontspannen te kunnen beluisteren, hetzelfde ‘euvel’ waar Blue Turbo en Fast Times ook onder lijden. De zang op Fear is dun en kan me niet bekoren. Gelukkig blijven er nog mooie nummers over om van te genieten. Marks On a Surface klinkt bijna melancholisch, terwijl Driving Wheel een mooi samenspel tussen bluesharp en gitaar heeft. Afgezien van een paar mindere nummers is dit weer een fijn album van The Mudbirds.

1. Time Comes Time Goes 3:01
2. Money Talks in Your Head 3:48
3. Hard Time 5:42