The Morr - Now's As Good A Time As Any - album hoes

Album: THE MORR – ‘NOW’S AS GOOD A TIME AS ANY’
Datum release: 17 September 2021
Label: Eigen Beheer

In een tijd dat het demissionaire kabinet maar aan blijft modderen en het ene dieptepunt weet te overtreffen met een volgend schandaal is de behoefte aan sterk leiderschap in Nederland groter dan ooit. Goed nieuws dus toen daar eerder dit jaar plotseling een persbericht verscheen met daarin een aankondiging van The Morr: The Ministry of Rock & Roll. Een gloednieuw ministerie dus met aan het roer niemand minder dan vocale krachtpatser Jan Hoving, de zanger die eerder met Stonefly en MoonKings van zich liet horen maar bovendien als actief agrariër de huidige situatie van de boeren in Nederland op de juiste manier weet in te schatten. Met het onlangs verschenen ‘Now’s As Good A Time As Any’ is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan voor de gepassioneerde muzikant die zoals hij zelf zegt: “dit hoofdstuk moest afmaken omdat het nog lang niet klaar was.”

Tekst: Jeroen Bakker

Juist op het moment dat hij met zijn ‘muzikale wederhelft’ Carlo Gentenaar besloot om een pauze in te lassen om vervolgens weer verder te gaan met Stonefly kwam daar Ad Vandenberg aan de deur om Jan Hoving te benaderen voor een prachtig muzikaal avontuur. Vandenberg wilde dolgraag de zanger inlijven voor zijn MoonKings om samen met Sem Kristoffel (bas) en Mart Nijen Es (drums) de wereld te veroveren. Het lukte Hoving maar nauwelijks om zijn andere passie, namelijk het werken op het land naast zijn boerderij, voor even links te laten liggen. Na een betrekkelijk korte periode waarin MoonKings enkele sterke albums uitbracht en diverse prachtige hoogtepunten pakte, grote club- en festivaloptredens in binnen- en buitenland, special guest-shows tijdens een tour van The Scorpions en nog veel meer moois, scheidden de wegen van Hoving en Vandenberg. Aangezien er nog onvoltooid werk van Stonefly was blijven liggen greep Hoving direct de kans om dat gezamenlijk met Gentenaar weer op te pakken.

Het resultaat hiervan, aangevuld met nieuw materiaal is te vinden op ‘Now’s As Good A Time As Any’ dat twaalf tracks bevat en vorig jaar maart werd opgenomen in de legendarische Wisseloord Studios te Hilversum. Vorig jaar maart dus, een periode die niemand nog snel zal vergeten. Ook de doorgaans zo nuchtere Hoving die zich even geen raad wist met de situatie maar op aanraden van zijn manager toch zijn missie wist te volbrengen. Die songs moesten ooit eens opgepoetst, afgerond en opgenomen worden. Naast Gentenaar die de gitaarpartijen voor zijn rekening heeft genomen, wordt Hoving ondersteund door, wat wel eens de sterkste ritme-tandem van Nederland wordt genoemd, Sem en Mart en zijn er subtiele toetsenpartijen van Menno Nijen Es, inderdaad het broertje van.

Hoving beschikt over een machtig geluid en de vergelijkingen met de grote stemmen uit de ‘classic rock’ als Plant, Coverdale en Paul Rodgers zijn nog steeds van toepassing. Gelukkig ook aangezien het een uitstervende soort lijkt te betreffen. Maar deze keer heeft hij er voor gekozen om dichter bij zichzelf te blijven en zich meer op de liedjes te richten in plaats van indruk te maken met door spierballen en testosteron uitgerekte stembanden. In muzikaal opzicht valt er eveneens genoeg te beleven aangezien deze band in staat blijkt om, naast het produceren van een stevig rock-geluid, ook in de ingetogen liedjes overeind te blijven. De gevoelige ballad ‘Heartstrings’ is daarvan een uitstekend voorbeeld waarin de gehele band als het ware ‘met de billen bloot gaat’ en zich niet kan verstoppen achter een zwaar versterkte geluids-eruptie vol van gekke foefjes en capriolen. Sterker nog, het intro wordt zelfs gevormd door een akoestische gitaar en een alt-sax. Opvallend hier zijn bovendien de sterke arrangementen en de liefdevolle uitvoering van de gepassioneerde muzikanten,

Uiteraard kruipt het bloed waar het niet gaan kan en horen we een krachtige maar ontspannen gespeelde ‘Maybe In The Morning’ waarin zowaar Southern Rock-invloeden zijn waar te nemen maar waarin door de toevoeging van een orgel toch ook weer het geluid van The Faces valt waar te nemen. Het resultaat is een unieke combinatie die je in dit geval kunt omschrijven als Britse Southern Rock uit de Lowlands. De eerst gekozen single waarmee eerder al vooruit werd gelopen op het nieuwe album is ‘I Ain’t Feelin’ It’, een keuze die representatief genoemd kan worden voor dit nieuwe hoofdstuk zoals Jan Hoving dat lange tijd in gedachten had. Namelijk de liedjes op een authentieke manier bewerken op een manier die heel dicht bij hem ligt. Concluderend kan gesteld worden dat het materiaal dat op ‘Now As Good A Time As Any’ terecht is gekomen, recht is aangedaan en valt het te hopen dat dit genoeg inspiratie met zich meebrengt voor een eventueel vervolg met nieuwe liedjes. Sterk album.

Geen berichten gevonden.