The-Mighty-Ya-Ya-Magnus-Sonus

The Mighty YaYa – Magnus Sonus
Format: CD / Label: Sonic Rendezvous
Release datum: 19 januari 2016

Tekst: Filip Heidinga

Louis van Empel treedt sinds 1998 op als Little Louis maar sinds 2012 heeft hij een nieuwe band met de naam: The Mighty YaYa. De YaYa spelen blues-rock en hebben in 2012 een sterk debuutalbum uitgebracht. En in de afgelopen vier jaar sinds het debuutalbum is er duidelijk veel veranderd. Het nieuwe album ‘Magnus Sonus’ is een heel stuk steviger dan zijn voorganger. Maar ik moet wel zeggen dat ik dit album beter vind dan zijn voorganger, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Na een vreemde intro van precies één minuut begint het album dan ook meteen ijzersterk met het nummer Something Real. Een erg goed rock nummer dat zo op de radio kan. Meteen wordt ook duidelijk dat Louis van Empel, als zanger, dit soort nummers ook makkelijk aankan. Het volgende Come On gaat verder waar Something Real is begonnen. Misschien iets steviger dan zijn voorganger en met vijf minuten precies het langste nummer op het album. Een stevig blues nummer waar vooral de mondharmonica van Aart van der Wulp erg opvalt. Give It To Me begint met de drums van Gabriël Peeters en de bas van Harmen de Bresser en ontpopt zich dan ook snel als een stevig blues-rock nummer. Tell It Like It Is begint met een boer, grappig en origineel begin van een nummer. Verder is het nummer precies wat de titel zegt: recht voor zijn raap blues rock. Razmatazz heeft een stevige baslijn die je boxen doen trillen, verder word het nummer naast de bas vooral geleid door de stevige drums. Een nummer met weinig tekst maar wel weer een echt “Mighty YaYa” nummer. Your Dog No More is een erg grappig nummer over een man die het zat is als een hond behandeld te worden. Gewoon een lekker nummer tussendoor. Ardor & Passion word gezongen met een vervormde stem en klinkt daardoor bijna als een hardrock nummer. Wel een leuk nummer maar je moet er misschien wel even aan wennen. Got It Bad lijkt qua style weer een beetje op Come On en is weer meer blues dan rock. Wel weer een nummer waar Louis’ gitaar erg aanwezig is en dat is zeker geen straf. No Place To Go is bijna een ballad maar wel een echte blues-rock ballad. The Secret Behind A Smile is echter weer een lekker rock nummer. De afsluiter Matter of Love is weer, net als Something Real, een ontzettend sterk nummer. Het nummer heeft dezelfde mysterieuze sfeer als Ardor & Passion maar dan zonder vervormde stem. Echt een sterk nummer en een mooie afsluiter van een erg goed album.

Kortom: Niet alleen Little Louis is groot geworden, ook The Mighty YaYa zijn erg gegroeid. En iedereen mag het horen. Echt een album voor de liefhebbers van stevige blues-rock. En nu maar hopen dat we niet weer zo lang hoeven te wachten op een opvolger. O, en ze spelen op verschillende plekken in Nederland en België dit jaar dus kans genoeg om ze live te zien.

01. Intro
02. Something Real
03. Come On