The Mieters – Blits!
Format: Vinyl LP – Digital / Label: Down At The Nightclub Records
Releasedatum: 14 juni 2019

In het kielzog van de Nederbeat band de Kik is er nog een band opgestaan die de 60’s garagerock en Nederbeat weer helemaal terugbrengt. En dan heb ik het over de Zaandamse The Mieters. Een band, die in 2008 werd opgericht en bestaat uit Peter Eijk (bas), Kai Kanters (drums), Michiel Heinicke (zang, gitaar) en Giel Mulder (orgel, trombone), op dit album aangevuld met Ruud Kleiss op trompet.
Hun nieuwe album werd geproduceerd door de van The Treble Spankers bekende Maarten Heijblok en is geheel Nederlandstalig. En daarin zit hem ook de kracht van dit album. De teksten zijn ofwel hilarisch of dusdanig bewust kwijlerig, dat ze vanzelf ook weer hilarisch worden. Qua muziek hoor je garagerock bands als The Sonics, The Standells, The Outsiders, The Stooges maar ook Johnny Lion & The Jumping Jewels voorbijkomen.

Geopend wordt met de rauw pompende garagerock van Willem. Een nummer in de beste Sonics stijl a la “Have Love Will Travel”. De Dancing zit daarna weer meer in een stijl a la Them met heerlijk onbenullige teksten als “Hee, ga je mee naar de dancing, het is tenslotte vakantie”.
Blitse Gozer klinkt lekker onschuldig in een 60’s stijl en gaat over een blitse gozer, die elke dame doet blozen. Bewust puberale teksten in een zwaar fuzzgeluid. De conclusie is uiteindelijk dat die gozer helemaal niet zo “blits” is. “Eigenlijk is hij niet zo stoer. Zijn brommer, die is van zijn grote broer”. Weerzien is echt zo’n lullig popnummer, waarvan er in het begin van de 60’s zoveel waren. Het zit ergens tussen “If I Had A Hammer” van Trini Lopez en het geluid van Johnny Lion in.
Dat Heb Ik Weer is een garagerocker a la The Outsiders waarin  ook een flink “Fortune Teller” (Allen Toussaint/Rolling Stones) gehalte zit met hilarische teksten als “Ik mocht op audiëntie bij Majesteit de Koningin, ik stond per ongeluk op haar hondje en mag het land nu niet meer in”! In Konijntje zitten stiekem wat Stooges gitaarriffs verstopt. Dit garagepop nummer kan met een beetje fantasie gezien worden als een garagevariant op Youp van ’t Hek’s “Flappie”. Zaanse surf? Ja hoor, die bestaat! En wel in de rauw stuwende instrumental Egotrip .
“1 2 3 4!” en de volgende Sonics-achtige garagerocker wordt gestart in Kan Er Helemaal Niets Van. Een hilarisch nummer over de belabberde bed prestaties van de zanger(?).
Daarna is Liefde Op Het Eerste Gezicht een puberaal liefdesliedje a la Johnny Lion met uiterst kwijlerige teksten als “Oh, je laat de zon nu weer schijnen voor mij, je laat de wolken verdwijnen voor mij en nu is mijn droefheid voorbij”! En het glazuur van mijn tanden is ook gelijk verdwenen! Gelukkig wordt dit nummer gevolgd door de pompende garagerocker Ik Voel Hem Niet met idiote achtergrondzang. Is het toeval dat Wat Vond Je Er Zelluf Van lijkt op “She’s A Liar” van The Dolly Dots? Of op “Dirty Water” van The Standells? Of op “Whatcha Gonna Do About It” van The Small Faces? Een heerlijk aanstekelijk nummer dus!
Geheel in stijl sluiten The Mieters hun album af met de rauwe garagerocker Geen Hond en het feit dat dit op “My Generation” lijkt maakt gewoon niks uit!!

De Zaanse Mieters hebben een prima Nederbeat album afgeleverd vol aanstekelijke en soms ook lekker hilarische 60’s geluiden!

01. Willem