The Lunar Effect – Calm Before The Calm
Format: CD – LP – Digital / Label: Kozmik Artifactz Records
Releasedatum: 25 januari 2019

Stoner rock is tegenwoordig een heel rekbaar begrip geworden. Oorspronkelijk stond deze term voor superzware massieve trage riffrock met een doem-achtig geluid. Tegenwoordig wordt alles wat maar enigszins naar de 70’s classic rock ruikt ook al stonerrock genoemd.

De Londense band TheLunar Effect heeft zich gelukkig door het oorspronkelijke stoner geluid laten beïnvloeden. En dat houdt voor ons in dat we ons op hun eerste album, na de EP ‘Strange Lands’, volop tegoed kunnen doen aan plenty smerig fuzzende rock.

Josh Gosling (zang), Jon Jefford (gitaar), Dan Jefford (drums) en Brett Halsey (bas) hebben daar dan ook nog een flinke kloddder psychedelia aan toegevoegd.

Ze beginnen met het duidelijk door Black Sabbath geïnspireerde Woman. Een zware trage bluesrock song met een smerig fuzzende gitaar. Zanger Josh klinkt hier het ene moment als Ozzy en het andere moment als Robert Plant. In Stare At The Sun trekt de band een massieve fuzzmuur op in een smeulend en hard rockend nummer, dat qua geluid een mix van Mountain, Blue Cheer en Black Sabbath is. Josh moet alle moeite doen om boven al dat geweld uit te komen.
Call It In opent met een dreigende bas waarna een donker, voortsluipend nummer met psychedelische bluesriffs ontstaat. Het ruim zeven minuten lange nummer klinkt als Black Sabbath met Robert Plant als zanger. In Weaver wordt het Sabbath geluid even ingeruild voor een meer psychedelisch geluid a la theDoors (maar dan zonder het orgel). Josh valt op door zijn prima bluesy rauwe zang en uiteraard snijden er af en toe wat ultra smerige fuzzriffs door het nummer heen.
De Doors blijven, qua zang, nog even hangen in het dreigende trage Daughter Of Mara. Uiteraard ontbreken ook hier de zwaar gonzende riffs niet. Die zijn dusdanig zwaar dat zij uiteindelijk een zware fuzzmuur vormen. In Filterdog gaat de band ineens op The Cult toer. Dat komt met name doordat Josh ook over een Ian Astbury-achtige galm blijkt te beschikken. En daar zijn de sloffende massieve fuzzlicks weer in de pyschedelische stoner van Deep Blue Sky. Een dreigend, zuigend en vooral HARD nummer.
De afsluiter komt in de vorm van de psychedelische rock ballad Calm Before The Calm, die af en toe weer richting The Cult trekt. Het massieve fuzzgeluid heeft hier plaats gemaakt voor een meer 70’s progrock geluid.

Liefhebbers van superzware stoner rock weten wat ze doen staat!!! Aanschaffen die handel!!

01. Woman
02. Stare At The Sun