Recensie: The Lucky Losers – Blind Spot

The Lucky Losers – Blind Spot
Format: CD – Digital / Label: Dirty Cat Records
Releasedatum: 18 mei 2018

Je bent als band toch maar gezegend als je over twee top soulzangers beschikt. En dat is het geval bij de Californische band The Lucky Losers. Zij hebben namelijk zowel zangeres Cathy Lemons als zanger Phil Berkowitz in hun gelederen. En de stemmen van dit tweetal passen precies zo bij elkaar als in het verleden het geval was bij andere soulduo’s zoals Billy Vera en Judy Clay. Als je daarnaast dan ook nog een geoliede souband bent kan je met recht spreken van een revelatie op het soulgebied. Naast de genoemde zangers bestaat de band uit gitarist Ian Lamson, toetsenist Chris Burns, bassiste Endre Tarczy en drummer Robi Bean. Hun nieuwe, derde, album werd geproduceerd door Kid Anderson en staat vol met hoogstaande soul.

De band gaat van start met de vrolijk swingende rhythm & blues van It’s Never Too Early met New Orleans-achtig pianospel en scheurend harmonicawerk van Phil Berkowitz. De stemmen van Cathy en Phil passen perfect bij elkaar. In Take The Long Road ontstaat door het lui pompende orgel een Hi-achtig geluid waarin de rauwe soulstem van Cathy tot volle wasdom komt. Ian Lamson strooit  met priemende bluesy gitaarinjecties, samen met de brandende harmonica van Phil. Door de percussie klinkt Alligator Baptism als een Curtis Mayfield-achtig nummer. Funky met een flinke dosis blues door de brullende harmonica. The River is een soulnummer met een warm funky geluid waarin ook wat countryelementen te vinden zijn, met name door de fraai glijdende gitaar. Dit nummer zit in het straatje van het 70’s werk van bijvoorbeeld Gladys Knight en Tina Turner. Daarna is het stuwende Supernatural Blues een bluesy duet met scherp gitaarwerk en brullende harmonica.In de luchtige semi-akoestische shuffle Make A Right Turn zitten flink wat countryinvloeden door het gebruik van de fiddle. Bulldogs And Angels is een prachtige soulballad in de stijl van “I’m Your Puppet”. Last Ride is een rauw funky nummer met een Blaxploitation geluid. Dus funky muziek die zo uit een 70’s black action movie had kunnen komen. Daarentegen is Don’t Take Too Much weer een heerlijk losjes funkend nummer met een Meters-achtig geluid. De Dap Kings kwamen bij mij bovendrijven in het pompende, mid-tempo, soulnummer Love Is Bind.
Tot slot krijgen we nog een jazzy shuffle in You Left It Behind, dat klinkt als Louis Jordan in zijn beste jaren (met name is er goed naar diens “Jack, You’re Dead” geluisterd).

The Lucky Losers is een band waarin alle elementen kloppen. Zang en instrumenten ademen allen een zeer groot en indrukwekkend soul geluid uit.

01. It’s Never Too Early