Recensie: The Little Red Rooster Blues Band – Lock Up The Liquor

The Little Red Rooster Blues Band – Lock Up The Liquor
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 15 juli 2018

Tekst: Martin van der Velde

De Little Red Rooster Blues Band heeft Doylestown, Pennsylvania als uitvalsbasis en staan zelfs bekend als een van Delaware Valley’s voornaamste blues bands. We kunnen wel spreken van een zeer ervaren band. Sinds oprichting in 1988 is de band constant onderweg en heeft het podium en de affiche mogen delen met onder andere Charlie Musslewhite, Kenny Neal, The Nighthawks, Jim Thackery and the Drivers, Steady Rollin’ Bob Margolin, Rick Estrin and The Nightcats, Sugar Ray and the Bluetones, Lil’ Ed & The Blues Imperials, Satan and Adam, Jerry Portnoy, Lonnie Mack, Duke Robillard, Jimmy Dawkins en Jimmy Rogers.
Man van het eerste uur is zanger gitarist Kevin McCann. Al die jaren heeft hij geschaafd aan zijn interpretatie van authentiek Chicago Blues met West Coast en Jump Blues invloeden. In 1991 verschijnt de eerste uitgave ‘Philadelphia To Memphis’ van de Little Red Rooster Blues Band. Het zal tot 1997 duren voordat er weer nieuw plaat materiaal verschijnt.’Livin’ Large’ mag zich verheugen in zeer goede kritieken en twee jaar later ligt daar al weer de uitstekende opvolger ‘Broke Again’. De cd ‘Kids Love’ uit 2003 markeert het 15-jarig bestaan van de band. Het wordt op het gebied van platen releases langere tijd stil rond de band, pas tien jaar later ziet ‘Sip It, Don’t Kick It’ het levenslicht. Op deze uitgave verzamelen oud band leden zich voor een marathon sessie in de studio waar ze eenentwintig traditional Chicago Blues en West Coast Blues in een sessie wisten vast te leggen en daarmee aandacht geven aan het 25-jarig bestaan van de band. De voorlaatste uitgave ‘Hijinx And Tomfoolery’ uit 2016 krijgt de nodige airplay en zorgt voor een goed gevulde agenda.
En dan slaat het noodlot toe, Kevin McCann wordt getroffen door het syndroom van Guillain-Barré (GBS), een aandoening van het zenuwstelsel, een auto-immuunreactie, die gepaard gaat met toenemende spierzwakte en spierverlamming. Gelukkig herstelde hij na zo’n vijf maanden van deze aandoening en was hij weer in staat om het frontwerk van de band op de pakken. In dezelfde periode kreeg de band de erkenning die ze al zolang verdienden door opgenomen te worden in de International Blues Hall of Fame.

Eind december 2017 duikt Kevin McCann met zijn maten Dave Holzmann (harmonica en zang, Jeff Michael (bas) en Bob Holden (drums) de Catapult Sound studio in North Wales, PA in voor de opnames van ‘Lock Up The Liquor’, een album dat het 30-jarig bestaan van de Little Red Rooster Blues Band markeert. Speciale gasten op dit album zijn pianist Anthony Geraci en Steve Guyger, die op 4 OÇlock In The Morning vocaal en op harp zijn opwachting maakt. Anthony Geraci mag gelijk aan de bak in de instrumentale openingstrack Pichin’ Woo, een lekkere lome shuffle waarin harmonicaspeler Dave Holtzman alle ruimte krijgt. Ook in het daarop volgend vlot klinkend Drinkin’ Wine On My Dime nemen beide heren deze rol op zich.
Rather Be Lonesome doet denken aan de sound van oude Chess opnames, authentieke Chicago blues met gitaarwerk met een vuig randje. Super, genieten! De band draagt de tweede instrumental op dit album Cotton Mouth op aan James Cotton, Dave Holtman blaast een prima partij harp op een naar Rocket 88 neigende groove, waarin hij de twee breaks vult met pulserend harmonicawerk dat we ook van Kim Wilson kennen, waarmee hij als solist zijn shows vaak besluit.
Het swingende Just A Distant Memory had zo op een cd van Rick Estrin kunnen staan, naast de uitstekende zang kwaliteiten van Kevin McCann laat de man ook nog eens horen prima op gitaar uit de voeten te kunnen. Dave Holtman vult de ruimtes met virtuoos chromatisch harp werk en dat maakt mede dit nummer tot een van de hoogtepunten van dit album. Maar ook op Trouble In The Jungle, uiteraard met een heerlijke jungle beat blaast Holtman een prima partij op de chromatische harp en is er ruimte van korte solo’s van bassist Jeff Michael en drummer Bob Holden, die garant staan voor een solide begeleiding. Op Six Strong Men wil McCann zich door zes sterke mannen ten grave laten brengen, gelukkig heeft hij zijn ziekte overwonnen en is hier nog geen sprake van.
Steve Guyger laat op de slow blues 4 O’Clock In The Morning horen tot de top van het blazersgilde te horen en ook nog eens vocaal goed uit de voeten te kunnen. Met de vlotte swinger Lock Up The Liquor, waarin Hotzman en McCann als solisten nog even kort uitpakken wordt het album besloten.
Kevin McCann van de Little Red Rooster Blues Band is gelukkig weer helemaal topfit en heeft met zijn uitstekende mede muzikanten een zeer gevarieerd blues album weten in te blikken. Geen moment gaat deze cd vervelen, steeds weer een andere groove, een ander soundje en heerlijk blaaswerk op de diatonische en chromatische harp van Dave Holtman. Ook de meer dan uitstekende bijdrage van pianist Anthony Geraci is van grote waarde op ‘Lock Up The Liquor’ en mag niet onvermeld blijven.

Genieten van het begin tot het eind. Top album!

01. Pitchin’ Woo
02. Drinkin’ Wine On My Dime