The Limboos – Baia
Format: CD – LP / Label: Penniman Records
Releasedatum: 29 maart 2019

The Limboos is een band uit Spanje met een geluid waar je absoluut vrolijk van wordt. Ze mengen namelijk hun rhythm& blues met stijlen als latin, soul, jazz en 60’s pop.

De band is toe aan haar derde album en bestaat uit Roi Fontoira (zang, gitaar), Sergio Alarcón (orgel, gitaar, percussie), Daniela Kennedy (drums), Santiago Sacristán (contrabas) en Dani Nino (baritonsax).

Je wordt gelijk al vrolijk bij het eerste nummer, Big Shot. Een uptempo rhythm &blues nummer met een warm knorrende sax, kletterende percussie, een poppy orgel, priemende gitaarriffs en de zang van Roi, die even rauw klinkt als Van Morrison in zijn jonge jaren. Doordat de rhythm & blues hier vermengd is met luchtig swingende 60’s pop komt de band over als de B-52’s van de rhythm & blues. Daarna vormen stuwende drums en haast Braziliaanse percussie het intro van het loom swingende La Descarga. Een nummer waarin een behoorlijke dosis Latijns Amerikaanse muziek zit met lekker rauw broeierig gitaarwerk en vooral een onweerstaanbaar ritme. Het lome Do Right leunt tegen de ska aan en is een nummer waarbij je automatisch mee gaat deinen. Halverwege gaat het nummer verder als een percussieve spetterende swinger. Met Till The End Of Timeis het tijd voor een zwoele jazzy ballad met uiteraard (gelaagde) sax en heerlijk romige jazzy gitaar. Het intro van All Over My Soul heeft door het drumritme veel weg van Roy Montrell’s“(Everytime I Hear) That Mellow Saxophone”. Een broeierig voortdreunend nummer met Roi’s rauwe, doorleefde zang.
Dan volgt er een heerlijk swingende rhythm & blues mambo, Uncle Sailed Away,  met warm stotende sax. Je blijft maar meedeinen met dit nummer. In The First Degree duiken de 60’s pop invloeden weer op waardoor je gaat denken aan het geluid van bijvoorbeeld Peggy Lee (“Fever”) of Nancy Sinatra maar dan wel, uiteraard, met een rauw rhythm & blues sausje. Na de lome funky swinger Waiting For You komt er wederom zo’n onweerstaanbaar swingend rhythm & blues nummer voorbij in de vorm van Where Did She Go?. Dit keer met een lui soulvol geluid. De onweerstaanbare swing is in Nightbird in een jazzy vorm gegoten waardoor een swingend geluid onstaat a la Georgie Fame & The Blue Flames, maar dan wel met een rauwe Van Morrison-achtige zanger.
De band sluit het album af met de lome mambo Way Too Long waarbij je door de hard twangende gitaar en knorsax weer helemaal wegsmelt.

Als je van dit album niet vrolijk wordt, weet ik het ook niet meer!!!!

01. Big Shot