The Late Night Benedictions – Sounds Like…
Format: CD – Digital / Label: Home Tone Records
Releasedatum: 8 juli 2019

Tekst: Peter Marinus

“Soultry & Western” is een term, die door The Late Night Benedictions verzonnen is om hun muziek te omschrijven. En dat staat voor een mix van Americana, folk, old style country en soul.

The Late Night Benedictions is een band uit Columbia, MO, die in 2013 debuteerde met het album ‘Work Out Your Own Salvation’en die bestaat uit Aaron Harms (zang, gitaar, bas, pedal steelgitaar), Neil Harms (zang, gitaar, pedal steelgitaar), Chris Parr (drums, akoestische gitaar), Ben Van Dijk (elektrische gitaar) en Wes Wingate (zang, gitaar, keyboards).

De invloeden van de band zijn uiteenlopend van The Eagles en The Flying Burrito Brothers tot The Beach Boys en The Beatles.

Hoe zit het met het soulgehalte op dit nieuwe album? Dat is wel degelijk aanwezig, al was het alleen al door de inbreng van de soulvolle blazers Greg Aker (saxofoon), Chris Van Leeuwen (trompet) en David Witter (trombone). Daarnaast staat er ook een aantal nummers op het album waarin je het geluid van The Flying Burrito Brothers terug kunt horen, een band die ook nooit te beroerd was om soulvolle countryrock nummers op te nemen.

Er wordt gestart met de pittige rootsrocker Little Birds. Een uptempo nummer met stuwende blazers, riffende gitaren en een onbekommerd rockend geluid a la Rockpile of Joe Ely. Gast Jordan Thomas is te horen met zijn scheurende harmonica. Daarna volgt de zwevende ballad Dust On My Progress dat qua stijl ergens in de buurt van The Eagles of Poco komt. En daar past de huilende pedal steel perfekt in naast een snijdende gitaarsolo.
Looking At The World Through A Windshield is een cover van een Del Reeves nummer, geschreven door Jerry Chesnut en Mike Hoyer. Een luchtig boppend countrynummer met fel priemend gitaarwerk en een funky passage. In het zacht deinende Coffee Did Its Job duikt het eerdergenoemde Flying Burritos geluid op. Een intiem nummer met soulvol zwevende blazers.
Na de schuifelende countryrock van Runnin’ Away volgt een cover van Johnny Paycheck’s 11 Months And 29 Days. Het intro van deze cover heeft in de verte iets weg van Del Shannon’s “Runaway” en het nummer ontwikkelt zich tot een loom Americana nummer met rauw knallend gitaarspel en een pompend soulorgel. In de galopperende swinger Addicted To Everything geven de soulvolle blazers het nummer een haast Mexicaans tintje. Haast Allman Brothers-achtig gitaarwerk gaat in het mid-tempo Sweetest Muse hand in hand met de fraai huilende pedal steel.
Vervolgens openen de funky drums van Chris Parr het rauw groovende Higher Horse. Een nummer met een behoorlijk hoog (Bo Diddley) bluesgevoel, compleet met brandende harmonica en een rockende tempoversnelling. What A Woman is een krachtig Americana nummer, mede door het rauwe gitaarwerk. Dit nummer gaat over in de afsuiter, de stemmige ballad Gray, Gray Morning, met een zacht tokkelende banjo, melancholische pedal steel en hemelse meerstemmige zang.

The Late Night Benedictions bewijzen met dit album dat er inderdaad een behoorlijke portie soul in hun rootsmuziek zit. Een zeer aangenaam en gevarieerd album. Voer voor de Americana liefhebbers!


Tracklist:
01. Little Birds
02. Dust On My Progress
03. Looking At The World Through A Windshield
04. Coffee Did Its Job
05. Runnin’ Away
06. 11 Months And 29 Days
07. Addicted To Everything
08. Sweetest Muse
09. Higher Horse
10. What A Woman
11. Gray, Gray Morning

Website: www.facebook.com/TheLateNightBenedictions


Ook op Blues Magazine ...

Geen berichten gevonden.